Kategória: Élhető város

Kerékpárral a téli Budapesten? Sima ügy!

Hogyan válassz téli kerékpáros útvonalat a fővárosban? Hogyan öltözz fel a hidegben? És egyáltalán: miért lesz jó neked, ha télen is két keréken közlekedsz a városban?

Az igazán kemény téli mínuszokból most néhány napig fellélegezhettünk, és ez az átmeneti időszak jó löketet adhat azoknak, akik még hezitálnak, hogy az egyik legideálisabb városi közlekedési módra váltsanak. Téli kerékpáros tippjeink következnek. 

Kerékpárral, símaszkban

Aki az igazi téli hónapokban elindul otthonról, és ezt kerékpárral teszi, annak kegyetlenül röpködnek a mínuszok az – ideális esetben símaszkkal fedett – arcába. Ez az évnek az az időszaka, amikor a szembejövő bringások biccentenek egymásnak, és olykor elismerősen csilingel még a 2-es villamos is…

Kár lenne tagadni, hogy több szempontból is más ezt az időszakot a nyeregben tölteni, mint egy átlagos, tavaszi vagy őszi hónapban, amikor kellemesen melegít a Nap, lágyan fújdogál a rakpartokon a szél, és könnyedén suhan az ember lánya a csontszáraz bringautakon. Más ez a téli időszak, de saját – több éves – városi bringás tapasztalataink alapján ez korántsem jelenti azt, hogy ne lehetne ilyenkor is tekerni Budapesten! 

Kívülről talán ijesztőnek tűnik, valójában rettentő praktikus és élménydús / @Pexels
Kívülről talán ijesztőnek tűnik, valójában rettentő praktikus és élménydús / @Pexels

Téli bringások, szevasztok! 

A városi tekerés ízére most, a pandémia és az ezzel együtt járó korlátozások idején egyre többen kaptak rá, és a számok alapján úgy tűnik, a lelkesedés sokaknál még télen sem szűnt meg. Egy, a napokban megjelent közlemény szerint a BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálójának értékeiből kiderült, hogy eddig soha nem mértek ennyi, ezeken a pontokon áthaladó bringást, mint 2020-ban.

2020-ban ez a szám összesen 2.771.710 kerékpározót jelentett, ami 15%-os emelkedés a 2019-es adatokhoz képest.

Ami jelen cikkünk szempontjából további érdekesség és jó hír, az az, hogy az aszfaltba épített érzékelők felett még a téli hónapokban is többen kerékpároztak, mint 2019-ben. Ráadásul a számok azt mutatják, hogy arányaiban éppen decemberben nőtt meg a biciklis forgalom az előző év decemberéhez képest. Ez helyenként 29% és 95% (!) közti emelkedést jelent, ami igen dicséretes eredmény! 

A tél is egyre kevesebb embert tántorít el a kerékpáros közlekedéstől / ©Pexels
A tél is egyre kevesebb embert tántorít el a kerékpáros közlekedéstől / ©Pexels

Téged is rábeszélnénk a téli kerékpározásra…

Ha eddig azt hitted, hogy a téli kerékpározás leginkább egy sarkvidéki expedícióhoz hasonlít, a következő bekezdések erejéig szeretnénk egy kicsit győzködni arról, hogy télvíz idején kerékpározni jó dolog.  De ahhoz, hogy jól érezd magad a nyeregben akkor is, ha az arcodba fúj a jeges szél és beterít a latyakos hólevessel a 7-es busz, számos dologra – útvonal, öltözködés, kerékpár karbantartása – máshogy kell odafigyelned, mint a hó- és fagymentes évszakokban.

Válassz téli kerékpáros útvonalat!

Előfordulhat, hogy a téli napokon újra kell tervezned a megszokott, jól bevált, gyors útvonalad, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy ugyanazon az úton biztonságosan jutsz le egy behavazott, hegyvidéki kerületből a belvárosba, mint enyhébb időben…

Szerencsére ( évről-évre egyre kevesebb akadályba ütköznek útjuk során azok, akik hóesésben, fagyban tekernek végig Budapesten. A Mozgásvilág az FKF-el és a Magyar Kerékpáros Klubbal karöltve még 2017-ben hozták létre Budapest kerékpárútjainak prioritási listáját, és rajzolták meg azt a fővárosi térképet, melyen nemcsak a teljes budapesti kerékpárút-hálózat látható, hanem szerepelnek rajta a síkosságmentesítés szempontjából kiemelt kerékpáros útvonalak (csak a különálló-, vagy járdával egybekötött kerékpárutak).

A kerékpárutak síkosságmentesítését szakszerűen összeállított prioritási sorrend szerint végzi az FKF / ©Everystockphoto
A kerékpárutak síkosságmentesítését szakszerűen összeállított prioritási sorrend szerint végzi az FKF / ©Everystockphoto

Ezt a térképet veszik alapul az FKF munkatársai, akik 14 db járda- és kerékpárút takarító célgéppel végzik a kerékpárutak síkosságmentesítését.
Ha tehát nagyobb havazás vagy ónos eső várható, a kerékpáros útvonalak prioritásait is tartalmazó kerékpáros térképen tudsz tájékozódni azokról a kerékpárutakról, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel biztonságosan tudsz használni, így ehhez igazíthatod az útvonaladat és azt is ki tudod számolni, mennyi idő alatt érsz A-ból B-be ezen az úton.

A kerékpáros útvonalak téli prioritásai térkép…

A prioritási lista szöveges formában itt érhető el…

Teljes budapesti kerékpáros térkép…

Fontos tudni, hogy az FKF erre a célra csatasorba állított célgépei az úttesttől külön haladó, önállóan vagy a járdával megosztott felületen vezetett kerékpárutakon tudnak dolgozni. Az úttesttel egy szintben lévő kerékpársávok, illetve kerékpáros nyomvonallal ellátott útvonalak esetében – a lehetőségekhez mérten – a hagyományos hókotrók gondoskodnak a síkosságmentesítésről. Mivel a kerékpársáv az úttest szélén van, ahová a havat értelemszerűen el lehet tolni, így nem minden esetben lehetséges a teljes útfelületet a hótól megtisztítani.

Válassz téli kerékpáros ruházatot!

Általános szabályként itt is működik, mint bármilyen, a szabadban végzett testmozgás esetén, hogy előnyben kell részesíteni a réteges, de nem túl sok rétegből álló öltözéket. Attól függően lehet mindezt finomhangolni vízálló, szélálló darabokkal, hogy száraz hidegről vagy csapadékos, akár havazással, erős széllel tarkított időről van szó.

A városban tekerve látni olyan szetteket, melyek akár egy sarkvidéki expedíción is megállnák a helyüket, de olyan bringások is viszonylag gyakran jönnek szembe, akiken még kesztyű sincs, kigombolt kabátjuk lebeg körülöttük a rakpart huzatában. Nos, érdemes valahol a két véglet között megtalálni az optimális ruhamennyiséget.

Többéves városi bringás tapasztalataink alapján nálunk a következők váltak be, és bátran ajánlanánk őket kötelező téli kerékpáros felszerelés részeként: 

  • Technikai anyagból vagy merinó gyapjúból készült aláöltözet, mely elvezeti a nedvességet. 
  • Kerékpáros, vagy ha az nincs, akkor bármilyen csősál, mely igény szerint az arcot, orrot is takarja, védi a hideg széltől 
  • Kerékpáros sisak alá felvehető, a fülnél, homloknál szélálló betéttel varrt sapka
  • Kifejezetten kerékpározásra használt kerékpáros kesztyű, mely megvédi a kevéssé mozgó ujjakat, csuklót és kézfejet a hidegtől, csapadéktól 
  • Térdízületet védő neoprén vagy egyéb szélálló/vízlepergető anyagból készült térdvédő, tépőzárral gyorsan le- és felvehető.
  • Csapadékos időben kerékpáros kamásli, esőnadrág, esőkabát 

Hogy milyen hibákat követhetsz el a téli kerékpáros öltözködéskor, ebből a videóból kiderül…

A kerékpár téli karbantartása

A száraz hideggel még nem lenne akkora gond, de a latyak, a sár, az utak síkosságmentesítésére használt anyagok egészen jól bele tudják enni magukat a bringád mozgó alkatrészeibe, károsítják a felnit, a láncot, a fékpofákat…. Egyszóval kegyetlenül elbánnak kétkerekűddel. A titok az enyhébb évszakokhoz képest gyakoribb és alaposabb tisztításban rejlik. 
Az első, és legfontosabb, ha télen sem teszed le a kerékpárod, az legyen, hogy – különösen havas, latyakos időben – hazaérés után lehetőleg azonnal takarítsd le róla a hólevet, sarat, sót. Ehhez elegendő langyos, mosószeres víz. Tisztítsd meg és olajozd át a láncot, töröld le a felnit, nézd át a fékpofákat, és zsírozd át a bowdeneket, bowdenházakat is. Ezzel jó esetben negyed óra alatt végzel is – ennyi ráfordítást bőven megér a művelet, hiszen így kevésbé korrodálódik, rongálódik a bringád, és tavasszal nem kell mindent kicseréltetni rajta.

További karbantartási tippekért olvass tovább…

A hó és főként a síkosságmentesítő szerekkel keveredett latyak nem kedvez az alkatrészeknek / ©Pexels
A hó és főként a síkosságmentesítő szerekkel keveredett latyak nem kedvez az alkatrészeknek / ©Pexels

(Téli) kerékpáros kiegészítők

A következő kiegészítőkre szintén a kötelező kellékek listájára kívánkoznak, már csak azért is, mert egy részük a KRESZ szerint is kötelező ☺ 

  • Sárvédő, ami megvéd attól, hogy a hideg latyak, hólé a hátad közepére felcsapódjon majd a menetszélben rád fagyjon
  • Világítás és fényvisszaverő elemek a ruházaton, felszerelésen és a bringán minden mennyiségben
  • Multi-tool szerszámkészlet, mini pumpa, defektjavító
  • Szöges gumi – bár a mi éghajlatunkon elenyésző azoknak a napoknak a száma, amikor a városban szükség lehet szögekkel felturbózott és téliesített külsőre, egy minden eshetőségre felkészült bringás tart a szekrényében egy szettet. 
A kétsoros szegecselésű külsők ideálisak városi közlekedéshez / ©Mozgásvilág
A kétsoros szegecselésű külsők ideálisak városi közlekedéshez / ©Mozgásvilág

A fentiek alapján sokaknak úgy tűnhet, hogy a téli városi kerékpározás valódi tortúra és nyűg. Hazudnánk, ha azt állítanánk, hogy pont olyan élvezettel húzzuk a csíkot a szembeszeles felső rakparton, mint nyáron. De! Ahogy cikkünk elején, itt a végén is azt valljuk, hogy télen, a városban kerékpározni jó dolog, és hogy a bicikli télen is a legmegbízhatóbb közlekedési eszköz, mellyel a fertőzésektől is nagyobb biztonságban tudhatod magad. 

Mi azért is szeretjük a téli kerékpározást, mert:  

  • Nincs dugóban araszolás
  • Nincs parkolóhely utáni kergetőzés 
  • Hacsak nincs farkasordító hideg, a maszkot is el lehet egy kicsit felejteni 
  • Ha megvan a téli útvonal, az utazás időtartama pontosan kiszámítható, sokszor gyorsabb, mintha a tömegközlekedést választanád

Kapcsolódó tartalmak