Kategória: Élhető város

Hét éves rekordot döntött meg a Bubi

A közbringarendszer történetében soha annyiszor nem utaztak egy nap alatt MOL Bubival, mint június 4-én, pénteken.

A közbringarendszer történetében soha annyiszor nem utaztak egy nap alatt MOL Bubival, mint június 3-án, csütörtökön. Az újraindulás óta eltel két hétben gyorsan emelkedik az érdeklődés: már majdnem 15 ezren regiszráltak, a napi használatok száma pedig a rekordöntés előtt is már többször 4 ezer fölött volt.

A tesztidőszakot követően május 20-án indult el újra a MOL Bubi. Az új biciklik, az új díjszabás, és nem utolsó sorban az egyre kerékpárosbarátabbá város pedig úgy tűnik megtette a hatását: a kezdeti érdeklődés a BKK értékelése szerint kimagasló. Egészen pontosan 14 217-en regisztráltak az új rendszerbe, 90%-uk pedig rögtön bérletet vásárolt. A mostani -remélhetőleg minél hamarabb újra megdőlő- rekord 5587 bérlést jelentett.

Budapesten az elmúlt bő egy évben rendszeres esemény, hogy megdőlnek a kerékpározással kapcsolatos rekordok. A Kerékpárosklub szinte minden hónapban arról számolhatott be, hogy az egyes mérőpontokon megdőltek az azonos időszakra vonatkozó korábbi rekordok, az új biciklisávok pedig hamar előreugrottak a kerékpáros útvonalak közötti népszerűségi (értsd: forgalmi) rangsorokban.

A Bubiról még a rendszer indulása előtt Sebők Máté, a BKK munkatársa mesélt nekünk a Budapest Te meg Én Podcastban. Ugyanitt arról is beszélt, hogy kiknek szánják az megújult rendszert:

„A Bubi akkor hatékony és kimondottan olcsó, ha rövidebb távokon, a közösségi közlekedés kiegészítésére használjátok. A cél tehát: gyorsan, minél kevesebb várakozással, minél környezetbarátabban eljutni valahová. A Bubi egy harminc percen belül elérhető célponthoz egy tökéletes közlekedési eszköz.”

De milyen az új Bubi?

Hét évvel a fővárosi közbringarendszer indulása után nem csak a Bubi logója, arculata, hanem maga a szolgáltatás is teljesen megújult: 1200 teljesen új, az eddigieknél 3,1 kg-mal könnyebb Csepel kerékpár érkezett Budapestre, az új bringákat fújt, defekttűrő gumikkal szerelték fel, ami a korábbi szivacstömlős kerekekkel szemben jelentősen könnyebb és gyorsabb haladást biztosít. Egyszerűbben használható okoslakatot is szereltek fel és egy praktikus mobiltartó is van a bringán. Új weboldal és applikáció készült, amellyel a korábbinál egyszerűbben és gyorsabban lehet intézni a biciklik bérlését. Már nincsen szükség személyes regisztrációra, megszűnt a hosszas telefonszám és kódpötyögés bérlés előtt, a biciklik felvétele két kattintásból megoldható.

Hét éves rekordot döntött meg a Bubi
Fotó: BKK/Nyírő Simon

Átalakított díjszabás

Átalakult a díjszabás is és megszűnt a kauciós díj és rugalmas, perc alapú számlázással lehet használni a Bubikat. Az új, a korábbihoz képest lényegesen alacsonyabb árakkal számoló struktúrában egy havi bérlet 500 Ft-ba, egy éves bérlet 5000 Ft-ba kerül.Az eddigiekhez hasonlóan érvényes bérlettel a bringák használatának első 30 perce korlátlan alkalommal díjmentes. Ha viszont valaki több mint fél óráig használja folyamatosan a biciklit, a 30-ik perc után 20 Ft-ot kell fizetnie percenként. Az eddigi adatok alapján a bérlések 95%-a 30 percél rövidebb, egy átlagos út 7-11 percig tart, így keveseknek kell megfizetni a fél órán felüli bérlés percdíjait.

A Bubi percdíjas használattal percenként 20 forintba kerül, ami egyrészt nagyon olcsó (különösen a megoszott mobilitási szolgáltatások percdíjához képest), másrészt érezhetően a bérlet felé tereli a felhasználókat. Ebben a díjszabásban a havi bérlet körülbelül havonta 3, átlagos hosszúságú útnál is jobban megéri már, mint a perc alapú bérlés.

Hol a Bubi?

Az egyes állomásokon elérhető biciklik száma követhető a hivatalos applikációban és weboldalon, de a részletes adatokra (esetleg egy-egy kerékpár hollétére) kíváncsiak a Közlekedő Tömeg oldalán is böngészhetik a térképet.


Szöveg: Kovács Tamás

Címkék:

Kapcsolódó tartalmak