Megújul a Zugligeti Libegő

Sokunk örömére végre megújulhat ez a kedves felvonó szerkezet, mely indulásakor majdnem Drótcsacsi néven vonult be a történelembe. De erről később…

A Libegő Budapest egyik legérdekesebb közlekedési eszköze, mellyel Zugligetből lehet feljutni a Jánoshegyre. A XII. kerületi önkormányzat április 21-én írt ki közbeszerzési pályázatot a Libegő teljes megújítására, melynek 2022-re kell befejeződnie. Valóban időszerű a felújítása, hiszen az utolsó nagy rekonstrukció már 30 éve, 1990-ben történt. A nyertes kivitelező a tervek szerint a teljes felvonót lecseréli, a helyszíne azonban szerencsére nem változik.

Ami viszont változni fog:

  • – újjáépítik a két állomásépületet
  • – az oszlopokkal együtt kicserélik a kötélpályát is
  • – a kétszemélyes függőszékek helyett négyszemélyes székekben utazhatunk majd a magasban
  • – összesen 80 függőszék kerül rá, melyek egymástól kb. 30 méterre lesznek

A Zugligeti Libegő története: Az építkezés 1969. március 24-én megkezdődött, és két évvel később, 1970. augusztus 18-án megindult a próbaüzem. A libegőt két nappal később, augusztus 20-án már a nagyközönség is birtokba vehette. Amikor a Libegő rendkívül népszerűvé vált Budapest lakosságának körében, újabb tervek megalkotásába fogtak, melyek végül nem valósultak meg.

Érdekesség, hogy a kerület akkori vezetősége lakossági pályázatot írt ki a drótkötélpálya elnevezését illetően. Számos vicces névötlet született, mint pl. Aerobusz, Alibaba karosszéke, Acélpók, Bűvös-szék, Drótcsacsi, Émelygő, Égi taliga, Fennleng, Függőszék, Gépszék, Puszivasút, Röppentyű, Szellő-szán, Tájdrót, Villamos-szék, de végül Libegő névvel vonult be a köztudatba.

Forrás: pestbuda.hu, normafapark.hu


Fotó: Fortepan 1970, XII. Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség

Nyitókép: BKV