Klösz György a századfordulós Budapest életének legfontosabb megörökítője. Budapest Főváros Levéltárának és a Fortepannak köszönhetően Klösz másfél ezer képe évek óta mindenki számára szabadon elérhető és felhasználható.

Google.hu
Gyűjtésünkben Klösz rakparti képeiből válogattunk. Hogy hogy néznek ki a helyszínek ma, 100-140 évvel később, nem csak a Google Street View képein lehet megnézni: szeptemberig minden hétvégén szabadon lehet sétálni, biciklizni a lezárt pesti alsó rakparton.
Piac a pesti alsó rakparton a Petőfi tér alatt, 1893 körül. A rakparti piacokra ebben az időben az árusok nagy része Duna-menti településekről érkezett hajóval. Az árut a rakpart kövéről árusították, majd nap végén felszálltak a hajójáratok valamelyikére.
A pesti alsó rakpart, Erzsébet híd és Lánchíd közötti szakasza, bő 140 évvel ezelőtt.

Google.hu
A pesti rakpart a Lánchídról nézve a XX. század elején. A képen több apró érdekesség is megfigyelhető, például az a reklámtábla, ami a a villamossínek alá beépített éttermet reklámozza, vagy a sűrű villamosközlekedés: Klösz képén összesen négy jármű látszik. A rakpart ekkor még valóban rakodópart volt, jól látszódnak a hajóforgalmat kiszolgáló épületek.

Google.hu
A pesti alsó rakpart mellet érdemes bepillantani más szakaszok múltjába is.
Villamos végállomás és a teherhajó kikötő raktárai a Széchenyi (Rudolf) rakparton az Arany János utca torkolatánál. Felsővezetéket, áramszedőt hiába keresünk: ebben az időben még alulról, egy sínek alá rejtett vezetékről szedték az áramot a pesti villamosok.

Google.hu
A Gellért rakpart viszonylag későn épült ki olyannak, amilyennek ismerjük, de a képről nem csak a rakpart hiányzik a mai szemnek: nem sokkal a Ferenc József híd (mai Szabadság híd) építése előtt járunk, az 1890-es évek elején. Háttérben a gőzmalmok, gyárak kéményei és az Elevátor-ház látszik. Utóbbi a városba érkező áruk egy részének raktározására, átemelésére szolgált.

Google.hu
A Dunán egykor egymás hegyén-hátán álló hajómalmokat az a 19. század második felében felváltották a folyó közelében álló gőzmalmok. Egyik volt közülük az Újpesti rakparton működő Erzsébet gőzmalom, ami a háttérben látható panelek helyén állt.

Google.hu