Budapesten 2020-ban a járványnak és a közlekedési beavatkozásoknak köszönhetően sok új lehetőség nyílt. Most azt mutatjuk be hat pontban, öt grafikonnal, hogy mi történt pontosan a kerékpáros közlekedéssel.
Kutatás: Pogonyi Csaba
1. Soha annyian nem kerékpároztak Budapesten mint 2020 júliusában
Több tízezernyivel (23,000) több áthaladás történt a város legforgalmasabb kerékpárútján, a budai felső rakparton, és a többi kerékpáros mérőpont is rekordot döntött.
*
2. A Nagykörút Budapest második legforgalmasabb kerékpársávja
A kerékpáros forradalom nagyban köszönhető az új kerékpársávoknak, hiszen 2020 júliusában a második legforgalmasabb budapesti kerékpáros útvonal a Nagykörúton van. Sőt, a negyedik legforgalmasabb is új útvonal, a Bartók Béla úti.
*
3. A Bartók Béla úti Budapest legdinamikusabban növekvő forgalmú kerékpársávja
2020 áprilisa óta sokat változhatott a budapesti kerékpáros közlekedés. A Nagykörút már májusban a második legforgalmasabb útvonallá vált és azóta is folyamatosan növekedik az áthaladások száma.
A Bartók Béla úti útvonal csak a hetedik helyen kezdett, azonban júliusra már a negyedik helyre ért, és szintén folyamatosan növekedik az áthaladások száma.
*
4. Hasonlóan közlekedünk kerékpárral a városban mint egy évvel ezelőtt
A reggeli csúcs kevésbé markáns, viszont este több az áthaladás 2019 és 2020 augusztusa között. A különbségek azonban nem szignifikánsak, ami azt jelenti, hogy hasonló rutinnal használják a kerékpárosok a várost 2020 nyarán mint egy évvel korábban.
*
5. A kerékpáros forgalom már a gépjárművekéhez mérhető
2020 július végén hétköznap minden ötödik áthaladás kerékpáros volt a Nagykörúton és a Bartók Béla úton is. Hétköznapokon a Nagykörúton a napi átlagos 26 ezer áthaladásból 5,500 volt kerékpáros, míg a Bartók Béla úton 16 ezerből 3,600.
*
6. 2020 nyarán sokkal egészségesebb volt a levegő a belvárosban mint tavaly
*
Kiemelt kép: Járókelő/ Sebők Máté