A nyáron, több ütemben elindult forgalomcsillapítási mintaprojektek közül Belső-Erzsébetváros autóforgalmának csökkentése volt az egyik legösszetettebb. Az első lépcsőben összegyűjtött tapasztalatok hatására a közelmúltban bevezettek pár módosítást. Most erről az állapotról és a további célokról lehet véleményt mondani.
Kovács Tamás írása.
A projekt részletes leírása elolvasható a kérdőív melletti hírekben, de a kitöltés előtt érdemes röviden átnézni, hogy miről is van szó pontosan.
A kérdőív kitöltési ideje lejárt, az eredmények a linkre kattintva tekinthetőek meg.
Miért volt erre szükség?
Erzsébetváros belső területén évtizedek óta egyre nagyobb problémát jelent, hogy a keskeny utcákban túl sok autó parkol, az utcákon kevés hely jut a gyalogosoknak, más funkciókról nem is beszélve.
A kerületrész autóforgalmában nagy szerepet játszottak azok az autók, amik csak áthajtottak Erzsébetváros utcáin, megnehezítve a valóban oda tartók (lakosok, áruszállítók, munkahelyre igyekvők) dolgát.
Az elmúlt évkeben egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy az autóforgalom csökkentésével emberarcúbbá alakítsák a városrészt.
Hogyan segít a közlekedési rend megváltoztatása?
Pár utcaszakasz egyirányúságának megfordításával olyan kerülők, hurkok alakultak ki, amik miatt egyszerűen nem éri meg áthajtani a kerületen. Az átmenő forgalom ezért csökken. Ennek hatására:
- kiszámíthatóbb lesz a közösségi közlekedés,
- jobb lesz a levegő,
- a célforgalom könyebben tud haladni,
- a környékre érkezők egy része az autó helyett át tud válatni fenntartható közlekedési eszközökre: mikromobilitásra, gyaloglásra, közösségi közlekedésre,
- jobb lesz biciklizni,
- jobb lesz sétálni,
- biztonságosabbak lesznek az utcák,
- felszabadulnak parkolóhelyek.
Ez pedig összességében a kerületrész élhetőségét javítja.
Mi változott?
A nyári kezdetekről riportot írtunk „Vizsgázik a kurfli” címmel. Az átrendezés után már pár napon belül érezhető volt, hogy az átmenő forgalom lecsökkent, volt viszont pár szakasz, ahol torlódások keletkeztek, valamint a lakók számára is nehézséget jelentett néhol a közlekedés. Ennek megoldására szeptemberben pár helyen finomhangolásokat végeztek.
A mintaprojektben sikerült bebizonyítani, hogy van értelme a tesztidőszaknak, és érdemes hallgatni a lakosságra: a módosításokat a tesztidőszak első felében összegyűjtött lakossági és szakmai észrevételek alapján hozták meg.