2020 nyarán végre minden budapestinek volt lehetősége újra egészen közelről megtapasztalnia, milyen is az, amikor a városlakók visszakapják a Duna-parti területet.
A rakpartról
A nyári és kora-őszi hétvégéken megnyitott pesti alsó rakpartot az autós forgalom helyett bringások, futók, sétálók, görkorisok, kutyasétáltatók, gördeszkások, nézelődök és piknikezők vették birtokba.
A Duna-partok Budapest elképesztően gyönyörű, és még rengeteg lehetőséget tartogató szakaszai – bár a folyó meghatározza a város képét, és a partjáról világörökségi panorámában gyönyörködhetünk, a legtöbben ezt leginkább csak akkor tesszük, amikor épp az autóban ülve, dugóban araszolunk valamelyik rakparton. Pedig semmi nem indokolja, hogy ez így legyen: számos európai városhoz hasonlóan Budapesten is megvalósítható egy zöldebb, élhetőbb, az autók mellett a gyalogosoknak, sétálni vagy biciklizni vágyóknak is biztonságos teret hagyó rakpart.
Kossuth tér és a Margit híd közötti szakasz
Ennek első lépéseként a korábbi felújításokból kimaradt szakasszal kezdik a munkákat – vagyis a Kossuth tér és a Margit híd közötti 500 méter hosszú szakaszon, a hiányzó gyalogos kapcsolat megteremtésével. Erre február közepén meg is jelent nyílt közbeszerzési felhívás a kivitelezési munkák elvégzésére. Az eredeti tervek 2020 elején érkeztek be a hivatalba, de mivel ezek még az előző városvezetés elképzeléseit tükrözték, és nem egyeztek az új városvezetés elvárásaival, ezért a projekt áttervezése mellett döntött a mostani vezetés.
Az új kívánalmaknak megfelelően a tervekben szélesítették a járdát, mellőzték a szalagkorlátot az útpálya mellől, megnövelték a forgalomcsillapított szakasz hosszát, és talajkapcsolatos fák ültetést kérték, összesen 35 darabot. Vagyis 2021 végére egy 4-5 méter széles, árnyas gyalogos sétányon andaloghatunk majd itt, a szomszédos forgalom 30km/h-s csillapítása mellett. A gyalogos sétány arculata a rakpart Parlament előtti szakaszának kialakításához fog illeszkedni, gránit kockakő burkolattal. Annak érdekében, hogy a sétánynak helyet tudjanak biztosítani, a Markó utcai lehajtó támfala is átépítésre kerül a műemlékvédelmi előírások figyelembevételével.
Mivel itt nagyon szűk a rakpart keresztmetszete, kerékpárosok továbbra is a felső rakpartot tudják igénybe venni a biztonságos közlekedéshez. Az építkezés ütemterv szerint idén júniusban kezdődik, és 2021. december 31-én tervezik befejezni.
Kiemelt kép: Soós Bertalan