Az 1884-ben emelt Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi ilyen állomásépülete, ám a 4-es metró és a kapcsolódó aluljáró megépülésével az épület elvesztette eredeti funkcióját – bár MÁV pénztárak még működtek benne – legtöbben a lenti automatákat használták, és félő volt, hogy egyre romló állapota végül bontáshoz vezet.
Azt már korábban lehetett tudni, hogy végül a Közlekedési Múzeum vállalkozott az épület megmentésére és új élettel való megtöltésére egy vasúti kiállítással, ám most a konkrét részletek is kiderültek.
“A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, másfél évszázados múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét.” – mondta el Vitézy Dávid, múzeum főigazgatója.
A 2021 február 9-i kormányrendelettel kiemelt beruházássá minősítették a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán. A tervezéssel a múzeum az Építész Stúdiót bízta meg, akik tiszteletben tartva az eredeti épület műemléki jellegét és karakterét, azt az új funkcióknak megfelelő kortárs részletekkel is kiegészítik.
Az új kiállítótér fő attrakciója a már említett, több száz négyzetméteres alapterületű terepasztal lesz, de a kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd. De lesz az épület környezetében vasúti tematikájú játszókert is, a teraszra szabadtéri mozivetítéseket terveznek, és egy vendéglátóhelyet is nyitnának az épületben.
A kiállítás fő célja az lesz, hogy bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét valamint a jövő kihívásait és lehetőségeit is, illetve a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is szeretnék elmesélni. Ezért a Közlekedési Múzeum arra biztat mindenkit, hogy akinek van, járuljon hozzá a Kelenföldi indóház újjászületéséhez, régi képeslapokkal, fényképekkel, egyéb tárgyi emlékekkel, történetetekkel (a kelenfold@kozlekedesimuzeum.hu email címen keresztül lehet felvenni a kapcsolatot).
A 2019-es megállapodás nyomána Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda önkormányzata 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését.