Új fejlesztésekkel várják a nyitást a bevásárló és tematikus utcák

Új fejlesztésekkel várják a nyitást a bevásárló és tematikus utcák

A bevásárló és tematikus utcák a járvány ellenére bizakodva, reménnyel telve készülnek a tavaszi nyitásra. Ugyan az elmúlt hónapokban a korlátozások miatt a mozgásterük drasztikusan leszűkült, a területeket koordináló menedzsmentek mégsem tétlenkedtek. Számos újítás és kreatív fejlesztés született, amelyek csak arra várnak, hogy az utcák ismét megteljenek látogatókkal.

A Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) időről időre hírt ad, hogy miként érinti a jelenlegi helyzet a bevásárló és tematikus utcákban lévő vállalkozókat. Számokban két megfigyelés mondható el: egyrészt 8%-uk végleg bezárt, miközben új vállalkozások is létrejöttek. A vállalkozók 72%-a továbbra is nyitva tart különböző formákban, ami jobb átlag, mint ha Budapestet egészét néznénk.

Az elmúlt egy hét bejelentései bizakodásra adnak okot, mind a kormányzat enyhítésre tett célzása, mind a Főváros javaslatai tekintetében. Utóbbihoz tartozik az újraindítási csomag terve, valamint a BKIK vendéglátás, turizmus szektorban lévő KKV-k segítését célzó elképzelések. Azonban szükséges felhívni a figyelmet a civil, nonprofit szektorra is, mivel a bevásárló és tematikus utcák is ilyen formában működnek. Az utcákban számos kulturális intézmény, nonprofit szervezet is tagja ezeknek az együttműködéseknek. Ennek mentén fontos lenne, hogy a könnyítések, támogatások a piac minden szereplője részére elérhetővé váljanak.

Fotó: BUM
Fotó: BUM

Újítások és kreatív megoldások

Egyes önkormányzatok már most léptek. A VI. kerületben március 1. és május 31. között elengedik a bérleti díjat (csak a közös költség marad), június 1. és augusztus 31. között pedig csak 50%-ot kell majd fizetni. Újbuda is 50% kedvezményt biztosít egyéni kérelmezőknek a bérleti díjakból, és a II. kerület is többféle kedvezményt ad kérelem alapján (teljestől a részlegesig).

A bevásárló és tematikus utcák vállalkozóit különböző mértékben érintették a korlátozások, attól függően, hogy melyik szektorban működtek. Látható, hogy leginkább a vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók vannak bajban. A vendéglátóhelyek közül sokan átálltak elvitelre és kiszállításra – ez a váltás főleg a Ráday utca vendéglátóira volt igaz –, illetve többféle újítást is bevezettek.

Ilyen a drive-thru szolgáltatás, aminek keretében a megrendelt ételt kiviszik az ügyfélnek az autóhoz. Megjelent a zene elvitelre opció is, ahol élő online zenei közvetítéssel szórakoztatják a törzsvendégeket vagy épp jövendőbeli ügyfeleket. Olyan is akadt, aki kvízekkel és nyereményjátékkal igyekezett feldobni az online rendeléseket. A szállodák esetében többen álltak át a tartós bérbeadásra vagy épp a karanténszállóként való működésre, esélyt adva a túlélésre és a munkavállalók legalább részbeni megtartására.

Sokan fejlesztették online felületeiket, így fordulhatott elő, hogy felgyorsultak az aukciósházak és régiségboltok, galériák digitális projektjei és sok háznak már önálló online aukciós rendszere működik. Ez a digitális átállás tette lehetővé, hogy ősszel, az offline aukciók hiányában is rendkívül magas, egy-egy életműben korábban nem látott árak születtek a licitharcokban. Talán ennek is köszönhető, hogy az Art&Antique Streeten (Falk Miksa u.) szinte senki sem zárt be.

A Móricz Zsigmond körtér (Fotó: Soós Bertalan)
A Móricz Zsigmond körtér (Fotó: Soós Bertalan)

Az összefogásokban rejlik az erő

A jövőben mindenképpen össze kell hangolni az online és offline felületeket, így még teljesebben szolgálhatók ki a fogyasztói igények, de mindez összefogás és együttműködés nélkül kevés. Erre kiváló példa, ami most a Bartók Béla Boulevardon történik: itt a szolgáltatók és vendéglátók két-két napra birtokba vehetik a BBB közösségimédia-csatornáit, és népszerűsíthetik tevékenységüket, élve az utca ismertségével. Érdekesség, hogy a járvány alatt itt nyitott a legtöbb új hely, ezt az erőt pedig a #Várunkvissza kampány során is megmutatták. Számos történetet lehet hallani a vállalkozóktól, hogy a törzsközönségük mennyire támogató ebben a helyzetben is: megrendelésekkel, vagy egyszerűen pénzügyi támogatással igyekeznek segíteni szeretett, különleges helyeiket.

Erre buzdít mindenkit a BUM menedzsmentje is, ugyanis a napi fogyasztási cikkeket, ételeket könnyen be lehet szerezni a közelünkben lévő vállalkozóktól is. Így segítünk az ő és munkavállalóik boldogulásán – és egyben a sajátunkon is. (Hasonlóról írtunk mi is korábban a lokális termékek és szolgáltatások választásával kapcsolatban.) A szervezők már nagyon várják a tavaszt, a Ráday utcában nyitóünnepséggel, a BBB-n Eleven Tavasszal és összességében egy újranyitási kampánnyal is készülnek.