Péntek hajnal óta egy új híddal több működik Budapesten

Péntek hajnal óta egy új híddal több működik Budapesten

A terhelési próbák után pénteken hajnalban átgördült az első személyszállító vonat az Összekötő vasúti híd új vágányán.

Kovács Tamás

A Kőbánya-Kispestről Székesfehérvárra tartó G43-as gyorsított személyvonat utasait nem rázta meg különösebben az esemény, pedig az út több szempontból is jelentős volt: bő hét és fél évvel ezelőtt a G43-as az elővárosi viszonylatok közül elsők között kapott könnyen megjegyezhető számot és betűt, illetve ez volt az első, amit a Déli pályaudvarról (pontosabban helyette) áthoztak a Kőbánya-Kispestre, növelve ezzel a városon belüli átszállási lehetőségek számát. Ezért is szimbolikus, hogy pont ez a járat kelt át elsőként a hídon.

Az Összekötő vasúti híd az ország legfontosabb vasúti kapcsolata a Dunán. Az eddig kétvágányú (és két egymástól független szerkezetből álló) hidat három vágányosra bővítik 2022-ig. Ennek a folyamatnak fontos mérföldköve, hogy használatba vették a már eddig is létező pillérekre, a korábbi vágányok és a Rákóczi híd közé épített új vasúti hidat. A híd bővítése után a Déli Körvasútnak nevezett vasútvonalon új vasútállomásokat és további új vágányokat építenek.

Annyit érdemes megemlíteni a híd nevével kapcsolatban, hogy az nem egy összekötő [vasúti] híd, hiszen az összekötő híd szókapcsolatnak sok teteje nincs: ennyi erővel lehetne Margit összekötő híd is Budapesten. A név eredete, hogy ez a folyó két partján, egy ideig egymástól függetlenül fejlődő vasútvonalakat egybefűzű összekötő vasút hídja. Éppen ezért a Budapest-Esztergom vasútvonal hídját se Északi összekötő vasúti hídnak hívják valójában, hanem Újpesti vasúti hídnak.

A látkép legrégebbi elemei a Rákóczi híd kevesebb, mint 30 éves lámpái. (Fotó: Kovács Tamás)
A háttérben látható Lágymányosi híd (ma: Rákóczi híd) szerkezetét úgy tervezték meg, hogy háromszögeivel rímeljen a vasúti hídra. Előtérben az első kibontott eleme az egyik régi hídnak. (Fotó: Kovács Tamás)
Jól látható, hogy az új hidat még nem fejezték be (például az illesztéseknél még hiányzik a festék), csak használatba vették. Ennek többek között az az oka, hogy a lehető legrövidebb ideig kelljen nélkülözni az egyik vágányt a forgalomból. (Fotó: Kovács Tamás)
Jelentéktelen kép egy jelentős pillanatról: hajnali fél hat után pár perccel felgördült az első személyvonat az új hídra. Mögötte a bontás alatt álló eddig északi, most már középső híd. A két híd közé darabokban, alulról beillesztett híd amúgy sem a leghálásabb fotótéma még, de a két régi hídszerkezet lecserélése után impozáns látványt fognak nyújtani. (Fotó: Kovács Tamás)
A most használatba vett új híd egy még be nem szerelt eleme 2020 őszén. (Fotó: Soós Bertalan)