Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének

Május 2-án volt kereken 125 éve, hogy átadták Budapesten a Millenniumi Földalatti Vasutat, azaz a „kisföldalattit”, a helyiek és turisták örök kedvencét. A kontinens első földalatti vasútja ma már a világörökség része, egy és negyed évszázados múltja igazi sikertörténet. 

Aki egyszer is hallotta a karcos férfihangon elzengeni azt, hogy Óóópera, vagy csodálta a Zsolnayval burkolt megállókat a látványos szegecselt oszlopokkal az elrobogó sárga kocsikból, az többé nem feledi milyen különleges élmény is a Kisföldalattin utazni. 

Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Az Öreg Hölgy, a ma is működő 125 éves kocsi. Forrás: BKV Zrt.

Miért került a föld alá?

A város 1873-as egyesítését követő hatalmas ütemű fejlődés és átalakulás talán leglátványosabb mozzanata az elegáns bérpalotákkal és villákkal szegélyezett Andrássy út kiépülése volt a Belváros és a Városliget között. A párizsi sugárutak mintájára megálmodott útvonallal Budapest is a csillogó metropoliszok sorába kívánt emelkedni. Bár ez építkezés nem ment zökkenőmentesen, de mire elkészült

“A város annyira féltette kedves Sugár útjának összképét, hogy semmiféle tömegközlekedési eszközzel nem engedte elcsúfítani” – írja Török András budapesti kalauzában. 

Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Az 1920-as években készült lejáró korlátok. (Az üvegezés természetesen újabb.) Fotó: Práczky István

Így nem maradt más megoldás, mint a föld alá vinni a kötöttpályás közlekedést: a hatalmas millenniumi ünnepségek egyik fénypontjaként 1894-96 között készült el a kontinens első, London után a második európai földalatti vasútja.  Első végállomása még a Városligetben volt, a hossza ugyan máig nem egetrengető a maga 4,4 kilométerével (1973-ra hosszabbították meg), mégis a korában olyan technikai innovációt jelentett, ami a mai napig mérföldkőnek számít a közlekedés és technika történetében. Az építkezés is elképesztő ütemben zajlott, mivel az engedélyt csak azzal a feltétellel adták ki a pályázó cégeknek, hogy elkészülnek a Ezredévi Kiállítás megnyitásáig, azaz 21 hónap alatt.

Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Fotó: Fortepan

Az építéskor készült fotókon jól látszik, hogy nem fúrták az alagutat, hanem egyszerűen kiásták, majd befedték a megállókat és a vágányokat. A lejárók fölé (a már említett Opera kivételével) díszes csarnokokat emeltek, de ezeket az 1920-as években elbontották.

Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Forrás: Vasárnapi Újság
Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének

Korát megelőző fejlődést hozott…

A projektgazda az a Balázs Mór mérnök volt, aki  egyben az egyik fővárosi közlekedési társaság, a Budapesti Villamos Városi Vasút Rt. (BVVV) alapítója is volt. A járműveket attól a Schlick gyártól rendelték meg, amelytől a BVVV a villamosait is beszerezte. Balázs Mór még a rivális villamosvasúttal, a Budapesti Közúti Vaspálya Társasággal (BKVT) is társult a vállalkozás sikere érdekében, amelynek eredményeként a 20 villamos motorkocsi egyik fele a BVVV Rt. sárga, másik fele a BKVT Rt. barna színeit kapta, a belső technikát pedig  a Siemens és Halske „tette” a kocsikba. Ennek a két társaságnak a nyomait még a mai villamosok egy részén is felfedezhetjük, a sárga festésen végigfutó barna sáv bizony a BKVT Rt. színeit őrzi. 

Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Boldog szülinapot a város legcukibb tömegközlekedésének
Az első (Siemens) motorkocsi

Nem csak földalatti útvonal volt különleges, de a szerelvények is számos újítást hoztak: az első alacsonypadlós vasúti járművekről van szó ugyanis, amelyeknek ráadásul mindkét végén vezetőfülke kapott helyet – szemben az akkoriban használt egyirányú, mozdony vontatta járművekkel.

Az ünnepi program:

Ezek egyike a mai napig üzemképes és néha fut is egy tiszteletkört: az „Öreg hölgy” egy, a gyári állapotában megőrzött 11-es pályaszámú, gyönyörű, favázas jármű, a BKV Zrt. nosztalgiaflottájának igazi matuzsáleme! A tíz és fél méter hosszú, 14 ülőhellyel rendelkező, 46 utas befogadóképességű jármű 1960-ig állt a közösségi közlekedés szolgálatában, maximális sebessége 50 km/óra volt. 1996-ban újították fel, majd 2006-ban ismét állagmegőrzést hajtottak végre rajta. 

A születésnap alkalmából egész héten, május 3. és 9. között a Vers a peronon kezdeményezés  keretében naponta többször kortárs költeményeket hallhatunk a vonalon neves színészek előadásaiban. Íme a teljes lista:

  • Kemény István: Kis majom (Mihály Péter színész, rendező előadásában)
  • Áfra János: Otthonról el (Für Anikó színművész előadásában)
  • Szálinger Balázs: A fák (Csuja Imre színművész előadásában)
  • Géczi János: Ma megbeszéltük (Likó Marcell zenész előadásában)
  • Dukay Nagy Ádám: Életesély (Nagy Péter színművész előadásában)
  • Terék Anna: Pofon (Tóth Ildikó színművész előadásában)
  • Szőcs Géza: Vers a végtelen programokról (Gáspár Sándor színművész előadásában)