Az elmúlt hetek alatt már találkozhattunk a dokkolókban az új bringákkal, de mindeddig a tesztüzem zajlott. Ám szerda délutántól vége a várakozásnak, végre élesedett a rendszer.
A több körös tesztelés során először a BKK munkatársai, majd egy bővített, többek között az előző Bubi rendszeres felhasználóiból álló kör tesztelhette az új bicikliket. Az indulás pontos dátumát eddig azért nem jelentették be, mert az élesítéshez hosszas hibamentes tesztidőszakra volt szükség. A Bubit kerékpárvesenyzők is kipróbálták, az eredményekről Sebők Máté, a BKK munkatársa mesélt nekünk a Budapest Te meg Én Podcastban. Ugyanitt arról is beszélt, hogy kiknek szánják az megújult rendszert:
„A Bubi akkor hatékony és kimondottan olcsó, ha rövidebb távokon, a közösségi közlekedés kiegészítésére használjátok. A cél tehát: gyorsan, minél kevesebb várakozással, minél környezetbarátabban eljutni valahová. A Bubi egy harminc percen belül elérhető célponthoz egy tökéletes közlekedési eszköz.”
És hogy milyen lesz az új MOL Bubi?
Hét évvel a fővárosi közbringarendszer indulása után nem csak a Bubi logója, arculata, hanem maga a szolgáltatás is teljesen megújul: 1200 teljesen új, az eddigieknél 3,1 kg-mal könnyebb Csepel kerékpár érkezik Budapestre, az új bringákat fújt, defekttűrő gumikkal szerelik fel, ami a korábbi szivacstömlős kerekekkel szemben jelentősen könnyebb és gyorsabb haladást biztosít. Egyszerűbben használható okoslakatot is szereltek fel és egy praktikus mobiltartó is lesz a bringán. Új weboldal és applikáció készült, amellyel a korábbinál egyszerűbben és gyorsabban lehet intézni a biciklik bérlését.
Átalakított díjszabás
Átalakult a díjszabás is és megszűnt a kauciós díj és rugalmas, perc alapú számlázás lesz. A megújuló közbringarendszer árstruktúráját úgy dolgozták ki, hogy egyaránt kedvező legyen a rendszeresen és a ritkábban kerekezők számára is. A rendszeres használóknak egyértelműen bérletet érdemes vásárolniuk, amely 50%-kal lett olcsóbb, mint korábban volt.
- Egy havi bérlet 500 Ft-ba,
- egy éves bérlet 5000 Ft-ba kerül.
- Az eddigiekhez hasonlóan érvényes bérlettel a bringák használatának első 30 perce korlátlan alkalommal díjmentes. Ha viszont valaki több mint fél óráig használja folyamatosan a biciklit, a 30-ik perc után 20 Ft-ot kell fizetnie percenként.
Az elmúlt évek felmérései szerint kevesen vannak azok, akik több mint fél órán át bicikliznek a MOL Bubival. Az utazások túlnyomó része 7 és 11 perc közötti hosszúságú – írja a BKK – azaz a bérletes kerekezők többségének nem kell majd ráfizetnie az ingyenes időszakra. Éves bérlet választása esetén pedig havonta alig több mint 400 Ft-ot kell fizetniük.
Kedvezni fog a rendszer immár az alkalmi használóknak, és ezzel a turistáknak is.
- egy egyszeri 100 Ft bankkártya-regisztrációs díjat kell fizetniük a legelső használatkor, amely az első utazásnál felhasználható. A bankkártya-regisztrációs díjat a következő használatkor már nem kell kifizetni.
- Bérlés után minden megkezdett percért 20 Ft használati díjat számol a rendszer.
Ami még nagy változás, hogy jóval rugalmasabbá vált a túlhasználati díj kezelése. Korábban a túlhasználat esetén minden megkezdett, díjköteles 30 perces időszakért 500 Ft-ot kellett fizetni, ami 3 óra után 1000 Ft / félórára emelkedett. Az új tarifarendszerben ez is kedvezőbbé vált; a jövőben percalapú számlálás mellett csak 20 Ft/perc díjat kell fizetnie az ügyfeleknek túlhasználat esetén. Azaz például egy 34 perces bringázás 500 Ft helyett 80 Ft-ba kerül.
A megújult rendszert csütörtökön egy sajtótájékozató keretében adta át Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, Walter Katalin, a BKK Zrt. vezérigazgatója és Pantl Péter, a MOL-csoport kommunikációs igazgatója.