2021 nyarától innovatív szemlélettel újragondolt útvonalakon dolgoznak a locsoló járművek Budapesten.
A klímaváltozás hatására Budapesten is egyre gyakoribbak és egyre hosszabbak a hőséggel sújtott időszakok, amelyek a lakosságot és a városba érkező turistákat is mind jobban megviselik. Ebben a helyzetben a városvezetés és a budapesti közszolgáltatók közösen keresik azokat az újszerű megoldásokat, melyekkel hozzájárulhatnak az élhető Főváros megteremtéséhez és fenntartásához, a jelenleg rendelkezésre álló keretek mellett is.

A nyári hőségben a nagy arányú burkolt felületekkel rendelkező városrészeken a levegő hőmérséklete jóval magasabb, mint a külvárosi, zöldebb, fásabb területeken, a különféle burkolatok (aszfalt, beton, térkő) ugyanis több napfényt nyelnek el, amit aztán hő formájában sugároznak vissza. Így a napfény hatására felforrósodott felszín tovább melegíti a levegőt, ezzel is növelve a hőséget. Ezt a jelenséget nevezik városi hősziget-hatásnak. A hőtérképen jól látható, hogy a belvárosi kerületekben akár 20-25 °C-kal is melegebb a felszín, mint a zöldebb városrészeken.
A Fővárosi Önkormányzat egyik fontos intézkedése a hőség ellen a közutak locsolása, amit az FKF NZrt. végez. Idén tavasszal elkezdődött a locsoló autók útvonalainak felülvizsgálata a Főpolgármesteri Hivatal Klíma- és Környezetügyi Főosztálya és a Fővárosi Közterület-fenntartó NZrt. együttműködésében.

A felülvizsgálat alapjául Budapest műholdas felvételek alapján előállított felszíni hőtérképe szolgált, amelyen tisztán kivehetők a hősziget-hatás következtében leginkább problémás területek. A Főváros klímavédelmi szakemberei elsőként térinformatikai módszerekkel ráillesztették a korábbi locsolási útvonalakat a felszíni hőtérképre. Ennek alapján a Főpolgármesteri Hivatal szakemberei azonosították az indokolt változtatások területi elhelyezkedését, hogy az év elején tervezett szolgáltatási volumen megtartása mellett összességében nagyobb komfortérzetet eredményezzen a tevékenység. Ennek alapján az FKF szakterülete aktualizálta az egyes, érintett járatok útvonalterveit.
A módosítás figyelembe veszi azt is, hogy jellemzően mely területek inkább lakóövezetek, illetve mely területeken nagy a napközbeni gyalogosforgalom. Az új útvonalrendszer egyik legszembetűnőbb eleme, hogy a belvárosi és az egyéb, kevés zöld felülettel rendelkező, de a gyalogosok által napi szinten használt városrészek a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt kaptak. A hosszabb távú tervek közt szerepel az is, hogy a locsoló járművek útvonalait évente szakmai alapon felülvizsgálják az azt megelőző év felszíni hőtérképe alapján.





Fontos volt tehát, hogy a legforróbb, leglátogatottabb területeket kiválasztva lakosság-központúbb legyen a hőséglocsolás, hiszen sajnos nem tudnak minden nap, mindenhova eljutni a locsolókocsik. Ebben segített a digitalizáció adta lehetőségeket kiaknázó szakmai alapú, innovatív újratervezés.
A Klíma- és Környezetügyi Főosztály írása.