Dantét mindenki tanulja a gimnáziumban és senki sem olvassa utána. Mintha az egyetlen mindenki által ismert mondata – „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel” – , magára a műre is vonatkozna.
Pedig Dante az egyik legnagyobb forradalmárok egyike – vette magának a bátorságot, hogy az Európa szerte elvárt és megszokott „úri” latin helyett a lesajnált népnyelven írja meg az Isteni Színjátékot, megteremtve ezzel az olasz nyelvet. Katona volt, nemcsak a terepasztal mellett, de a csatatéren is, politikus és közszereplő, diplomata és közhivatalnok. Városa és a béke érdekében még a saját jóbarátját is száműzte, míg végül őt is máglyahalálra ítélték és száműzetésben halt meg, nagy árat fizetve az igazság és a béke szeretetéért.
Minden értelemben modern, európai lélek volt. Kortársunk ő is, bármennyire is 700 éve halott. Nem véletlen, hogy helye van Budapesten is, egy modern művészeti fesztiválon is. A Budapesti Őszi Fesztivál négy előadással is tiszteleg emléke és öröksége előtt.
Kirándulás a Paradicsomba – Mit mutat nekünk Dante? Túravezető Nádasdy Ádám
Márai Sándor Kulturális Központ
2021. október 6. szerda
Nádasdy Ádám a harmadik legjobb választás arra, hogy bejárjuk az Isteni Színjáték legkevésbé ismert részét, a Paradicsomot – Beatrice ugye a Paradicsomban van és utoljára Dantét kalauzolta, maga Dante pedig éppen 700 éve halott.
Nádasdynál jobb túravezetőt erre a kirándulásra egyébként sem választhatnánk. Csaknem egy évtizedet töltött el nemcsak a szöveg lefordításával, de megértésével is, ebből írta az akadémiai székfoglalóját is. Minden kortörténeti összefüggést, ritmikai nüanszot és teológiai utalást pontosan ismer, az ő vezetésével a legmisztikusabb angyalrend és legmerevebb hierarchia is érthetővé és megközelíthetővé válik. A Paradicsomban minden lélek üdvözült, de egyes lelkek üdvözültebbek a többinél, itt „minden: szükségképpen szeretet”, helye van zsidó királynak, római császárnak és jerikói prostituáltnak egyaránt – de pápának egynek sem.
Hogy miért van így, túravezetőnk elmeséli. Kérjük lelki szemeikre tegyenek napszemüveget, mert nagy lesz a fényesség.
Dante: Pokol – Monodráma Gyabronka József előadásában
Manyi közösségi tér
2021. október 7. csütörtök
Nádasdy Ádám új fordítása és Gyabronka József előadása nem kevesebbet próbál, mint hogy az Isteni Színjáték Poklát egymást támogatva színpadra állítsák – monodrámaként.
Bátor vállalkozás. Egyedül állni a közönséggel szemben akkor is merész vállalkozás, ha az ember kortárs popdalokat ad elő, hát még egy 700 éves, emlékművé kövesült kulturális ikont. Gyabronka és Nádasdy azonban tudják, hogy az emberi természet azóta sem változott: bűnök és vágyak, ellenségek és tragédiák ugyanolyan menetrend alapján történnek a reneszánsz Firenzében, mint ma, Józsefvárosban. A karakterek hasonlóak a Barátok közt-ben és a Színjátékban egyaránt: szeretik és átvágják egymást, hízelegnek és nyerészkednek, kalandvágyók, gyávák vagy éppen csak szeretnek enni, legyen szó Attiláról, Odüsszeuszról vagy Dante személyes ismerőseiről.
A szöveg, amelyről azt gondoltuk, hogy vitrinben porosodó hagyaték, élő lesz, szellemes, villogó és bölcs: útikönyv, pletykarovat, életmód-tanácsadó, rendőrségi jegyzőkönyv, fantasy, tündérmese és nagyregény egyszerre.
Egy élmény mindenképp.
Inferno 2021 – a NoGravity társulat fizikai illúziószínháza
UP Rendezvénytér
2021. október 9. szombat
Le a gravitációval! – üzente a klasszikus graffiti. Nos, Emiliano Pellisari társulatának úgy tűnik sikerült túllépnie Newton törvényén. Itt a testek nemcsak kölcsönösen vonzzák egymást, de átalakulnak lépcsővé, repülnek, bebábozódnak, vonzódnak és választanak egy fantasztikus, álomszerű közegben, amely egyszerre kortalan és mindenre reagáló. Pellisari, aki apja halála miatt meg kellett, hogy szakítsa tanulmányait és ácstól kezdve vízvezeték- és villanyszerelésig számtalan szakmát kitanult nem annyira koreográfus, mint inkább az emberi test építészmérnöke: hat táncossal képes átlebegni, -vonszolódni és sodródni a dantei világegyetemen, megidézve közben nemcsak Rodin alakjait a Pokol kapujáról, de Caravaggio fény-árnyék játékát, Magritte piasz filozófiáját és Escher mérnöki látomásait.
A negyedik (Dante pokla) – Dante, Peer Krisztián és Hegymegi Máté egy (gumi)csónakban
Egy csomó megszállott színházcsináló, aki nem a kényelmes helyzeteket keresi – így definiálta magát a NARRATÍVA színházi társulat, amelyet alig két éve hozott létre négy színházrendező, Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea és Szenteczki Zita. A Budapesti Őszi Fesztiválon A negyedik (Dante pokla) látható az előadásaik közül.3 konzulens és 1 rendező – így vannak feltüntetve az alapítók a színlapon. A rendező ezúttal Hegymegi Máté és a cím arra utal, hogy ez a negyedik közös produkciójuk a Kurázsi és gyerekei, a Törvényen belül, és A Jelentéktelen után. Hegymegi színházrendező – fizikai-színházi koreográfus rendező szakon szerezte a diplomáját, de táncosként és színészként is találkozhattunk a nevével, Junior Prima-díjas és kétszer nyerte el az év legjobb független előadásának járó díját; az ő nevéhez köthető a Stúdió K kultikus Peer Gynt előadása.A negyedik Dante Pokolját és Peer Krisztián verses szövegeit veszi alapul, újragondolva és -értelmezve a bűn-büntetés-áldozat hármas egységét. Az október 3-i premieren kiderül, hogy a Narratíva követi-e ars poetica-ját, vagyis veszélyes színházat csinál, a járatlan utakat keresi, megalkuvás és önismétlés nélkül. (forrás: fidelio.hu, bof.hu, 24.hu, szinhaz.org, Facebook)