Az Európai Mobilitási Hét alkalmából még egyszer, idén utoljára megnyílik a pesti alsó rakpart az érdeklődők előtt. Gyalog és mikromobilitási eszközzel (értsd: például kerékpárral vagy rollerrel) szeptember 18-19-én a Lánchídtól délre eső területet lehet birtokba venni.
A pesti alsó rakpart rendszeres hétvégi megnyitása tavaly kezdődött, a Duna-parti sáv pedig hamar népszerű sétatér, futó és bicikliző hely lett. A tavalyi év tapasztalatinak felhasználásával idén nyáron a Kossuth tér és a Lánchíd között RAKPART 2021 néven egy pihenőhelyekkel, növényekkel teli pop-up parkot hozott létre a Valyo és a Budapest Brand.
Ezzel párhuzamosan elindult a Margit híd és a Kossuth tér közötti szakasz felújítása és zöldítése. Itt az eredeti tervek szerint csak dézsás fák lettek volna, de a Fővárosnak az utolsó pillanatban sikerült elérnie, hogy módosítsanak a rajzokon, így 35 fát a gondosan előkészített talajba ültetnek el felszín feletti, csak korlátozott növekedésre lehetőséget adó dézsák helyett.
A rakpart használhatóságát a Lánchíd felújítása is érinti. Bár a munkaterületet próbálták szorosra összehúzni, a híd tövében, mind a két oldalon elzért építési terület van. Szintén idén indult el az a vízvezeték csere, amivel a Főváros az egyik legveszélyesebb ivóvíz-főnyomócsövét cseréli ki. Ha ez eltörne, az csak a kisebb probléma lenne, hogy nincs víz a fél belvárosban, a több emelet magasra felrepülő mázsás kövek és elúszó autók nagyobb problémát jelentenének. Aki nem hiszi, nézze meg a 2012-es Gellért téri csőtörés képeit, ahol egy hasonló nyomócső adta meg magát az időnek.
Kiállítás a hétvégén
Az idei utolsó nyitott hétvége alkalmából Lánchíd-történeti kiállítás nyílik a Jane Haining rakparton. A plakátkiállítást később (október 8-ig) a Városháza parkban lehet majd megtekinteni.
Ilyen lesz a pesti Duna-part a felújítások után
A rakpartok gyalogosbarát megújítása első lépésben a pesti alsó rakpart Kossuth Lajos tér és Margit híd közötti részén indult júniusban. Az id. Antall József rakpart Parlament és Margit híd közötti szakaszának átépítésével egybefüggően sétálhatóvá válik a Duna partja. A projektnek köszönhetően megszűnnek a kihasználatlan burkolt felületek, mindemellett -ahogy már írtuk- zöldebbé válik a partszakasz, a frissített terveknek köszönhetően 35 talajkapcsolatos fát ültetnek a beruházás során. A megújult id. Antall József rakpart ezen szakaszát idén év végén vehetik birtokba a fővárosiak.
A Fővárosi Vízművek a már szintén említett főnyomóvezetéket összesen háromkilométeres szakaszon cseréli le. Ez amelett, hogy létfontosságú, része a RAK-PARK projektnek, ami ha megvalósul, végig, a Kossuth Lajos tértől a Fővám térig élhetőbb, zöldebb lesz a rakpart. A RAK-PARK első tervei 2016-ban készültek, most a korábbi tervek felülvizsgálata és kiegészítése zajlik az elmúlt évek tanulságai alapján. Az építkezés a csőcsere után, leghamarabb jövőre indulhat.
A pesti (és a budai!) partok megújítása az Otthon Budapesten program része, aki kíváncsi rá, milyen Budapestet szeretne a Fővárosi Önkormányzat egy szűk évtized múlva, itt tudja elolvasni.
Borítókép: BKK/Nyirő Simon Szöveg: A BKK közleménye alapján Kovács Tamás