Podcast: A megújuló Lánchíd

Mit, hogyan, meddig és mennyiért? Puskár Anettel, a Lánchíd felújítását végző A-Híd Zrt. kommunikációs vezetőjével beszélgettek a Budapest TE meg Én podcast műsorvezetői, aki minden tudnivalót elárult a munkálatokról. A műsor második felében a híd gazdája, Fazekas János hídmester volt a vendégünk, akiről nem csak az derült ki, hogy rocksztár is volt valaha, de az is, hogy nagyon jól el tudja magyarázni a Lánchíd szerkezetét.

p o d c a s t

Puskár Anett

A kivitelező cég kommunikációs vezetője a podcastban mesélt a felújítás fázisairól, megmagyarázta, hogyan kell egy ilyen, a világörökség részét képező építményhez hozzányúlni, és mindez mennyibe fog kerülni a végén. Mégis, laikus fülnek talán azok a legizgalmasabb hírek a híd felújításával kapcsolatban, amelyek a szokatlan, váratlan eseményekről szólnak.

Podcast: A megújuló Lánchíd

„Az előkészítő munkának része volt az is, hogy a mederről felvételek készültek. A Dunának ezt a tájékát   már többször átvizsgálták, mégis lehet meglepő dolgokra bukkanni. Rollereket tucatjával halásztak ki a búvárok a híd közvetlen környezetéből. Másrészt török kori ágyúgolyókat is sikerült kiemelni és feltárni. Két ágyúgolyóról van szó, aminek nagyon örültek a muzeológusok, mert ez egy nagyon ritka lelet.”

Podcast: A megújuló Lánchíd
Megújul a Lánchíd (Fotó: Nagy Mihály – Magyar Építők)

Fazekas János

János nagyapja és édesapja is hídmester volt, mégsem érezte kötelességének, hogy ő is ezzel foglalkozzon. Fiatalon sportolt, rajzolt, de a gitár és a Beatles megpecsételte a sorsát, egy időre zenész lett, később animátorként dolgozott, míg végül mégis a hídnál kötött ki.

Podcast: A megújuló Lánchíd
„Mindig mondtam apukámnak, hogy híres ember leszek, de ő csak csöndben bólogatott. Lehet, hogy már tudta, a híddal sokkal híresebb leszek, mint bármi mással.” – Fazekas János, hídmester

János saját gyermekének tekinti a Lánchidat, amire ma már csak „hidam”-ként hivatkozik. A hídmester mesél arról is, hogy az eredeti hídból a négy kőoroszlán, a pillérek és a kapuzat eredeti csupán, minden más kicserélődött, változott az elmúlt évszázadban.

„Úgy kell elképzelni az eredeti reformkori Lánchidat, hogy az egész pályaszerkezet, de a járdakorlátok is, minden fából volt. Ott kopogott rendesen a cipő. Nem lehetett dohányozni a hídon, a régi hídszabályzatban benne is van, mert tűzveszélyes volt a kátránnyal átitatott fagerenda.”

„1914-ben kicserélték az egész pályalemezt, a faragott járda fakorlátokat teljesen lemásolták és acélból készítették el.  Egy kétezer tonnás hídból lett egy ötezer tonnás Lánchíd akkor. (…) Az utolsó javítás ’87-ben volt, akkor hozták helyre a betonpálya lemezeket, és festették le a Lánchidat utoljára.”

További kérdések, melyekre választ kapunk a podcastban:

  • Milyenek lesznek a felújított Lánchídon a régi-új kandeláberek?
  • Mi történik az elszállított kőoroszlánokkal a restaurálás során?
  • Mik kerültek elő az előkészítő munkálatok során a víz alól?
  • Hogyan lehet kiemelni a Duna alján fekvő tárgyakat?
  • Mennyire veszélyes a felújítási munka?
  • Miért a híd közepéről kellett elkezdeni az útpálya cseréjét a hídon?
  • Hogyan lehet az egyedi alkatrészeket pótolni a Lánchíd esetében?
  • Hány főből álló csapat dolgozik most a Lánchídon?
  • Mennyibe fog kerülni a felújítás?
  • Fazekas János hídmester milyen zenei karriert futott be fiatalon?
  • Mi a dolga a felújítás évei alatt a hídmesternek?
  • Mi az a Will Smith-rács?
  • Van hídmester hierarchia?

Borítókép: Nagy Mihály – Magyar Építők