Biztos többen észrevettétek már, milyen hetyke kis bajuszuk nőtt idén novemberben is a Combinóknak. Vajon miért?
Idén második alkalommal csatlakozott a BKV Zrt. és a BKK ahhoz a kampányhoz, amelynek célja, hogy felhívja a férfiak figyelmét a prosztatarák megelőzésének, korai felfedezésének jelentőségére. A népszerű „no shave november”, vagyis az őszi nem borotválkozós/szakállnövesztős kampány is ebből a célból indult el évekkel ezelőtt. A villamosok november 10-től egészen a hónap végéig viselik bajszaikat a körúton, hogy prosztatarákszűrésre buzdítsanak és figyelmeztessenek.
Rendszeres szűréssel a prosztatarák időben diagnosztizálható és kezelhető lenne, ennek ellenére a férfiak halálozási statisztikájában kiemelt helyet foglal el – itthon 6000 újonnan regisztrált eset és 1500 elvesztett férfiélet a betegség éves mérlege. Szakértők szerint az évenkénti prosztatarákszűrés minden 45 év feletti férfinak javasolt panaszmentes állapotban is, hiszen a korai diagnózis a betegség sikeres kezelésének legfontosabb feltétele. Magyarországon a diagnosztizált prosztatarákos betegek mintegy 30 százaléka sajnos későn, már az áttétes stádiumban fordul orvoshoz. Szakértők szerint ez részben abból is fakad, hogy a férfiak általánosságban is idegenkednek a szűrővizsgálatoktól. A BKV és a BKK 2021-ben – az Astellas Pharma felkérésére – ismét csatlakozott a mozgalomhoz: a prosztatarák megelőzésének, szűrésének és korai felfedezésének jelentőségére közös kampánnyal hívják fel a férfiak, és a rájuk figyelő társak, családtagok figyelmét. – derül ki a BKK közleményéből.