Ezt szeretik a Budapestiek a közösségi közlekedésben – reprezentatív kutatást készített a BKK

Az utastájékoztatással a legelégedettebbek a fővárosban közlekedők, illetve azzal, hogy szinte bárhol, bármikor elérhetők a BKK szolgáltatásai. Ezek az állítások több ezer olyan embertől származnak, akik naponta közlekednek a fővárosban. A Budapesti Közlekedési Központ legfrissebb, reprezentatív felméréséből sok egyéb érdekes dolog is kiderült.

A BKK közleménye nyomán.

A közlekedésfejlesztés szempontjából hasznos észrevételek folyamatosan érkeznek a társasághoz e-mailben, a közösségi oldalakon, illetve a személyes értékesítő pontokon egyaránt, azonban a BKK minden évben hivatalos formában, reprezentatív kutatás keretében is kikéri a közlekedők véleményét. A legújabb felmérést 2021 decemberében végezte el a BKK, amelyben több mint 3 ezer olyan ember mondta el a véleményét, aki Budapesten, vagy az agglomerációban él és rendszeresen közlekedik a fővárosban.

A BKK szerint a közlekedők igényeinek megismerése és az új szolgáltatásokba való beépítése volt többek között az újjászületett MOL Bubi rekordjainál, vagy a BudapestGO alkalmazás sikerének egyik fő oka.

Ezt szeretik a Budapestiek a közösségi közlekedésben – reprezentatív kutatást készített a BKK
Utastájékoztató tábla Budán (Fotó: BKK/Nyírő Simon)

A mostani reprezentatív kutatás több érdekes információval is szolgált. Ezek közül az első és legfontosabb, hogy:

Az ügyfelek döntő többsége elégedett a budapesti közösségi közlekedéssel

A felmérés szerint az általános utaselégedettség mértéke 83 százalék. Ezt az eredményt több különböző érték határozta meg. A BKK például komoly energiát fordít arra, hogy a közösségi közlekedés mindig, minden helyzetben elérhető legyen a fővárosiak számára. A koronavírus-járvány idején egyetlen pillanatra sem álltak le a járatok; a pótlásoknak köszönhetően pedig – külföldi példákkal ellentétben – a budapestieknek még akkor sem kell gyalogolniuk, ha leáll egy metró, vagy egy villamos.

Nem véletlen, hogy a közösségi közlekedést használók az elérhetőséggel (86%) – tehát azzal, hogy a BKK járatai és szolgáltatásai csaknem mindig és mindenhol hozzáférhetők –, az utastájékoztatással (85%) és a megbízhatósággal (85%) a legelégedettebbek.

A vizsgálat kitért az ügyfelekkel leggyakrabban érintkező dolgozók megítélésére is. A megkérdezettek szerint a BKK és szolgáltatóinak munkatársai mind udvariasság, mind segítőkészség tekintetében megfelelően állnak az ügyfelekhez. Különösen a pénztárosok és a járművezetők értek el jó eredményt a felmérésen. Az ügyfelek pozitív véleményéhez többek között az is hozzájárulhatott, hogy a BKK nemrég megreformálta a beléptetéses jegyellenőrzést. Ma már nem egy külső partner, hanem a BKK saját munkatársai dolgoznak például a metróállomások bejáratainál.

Fejlesztések - CAF villamos
Új CAF villamos belső tere (Fotó: BKK/Nyírő Simon)

A fővárosban közlekedők leginkább a biztonságot és a BKK járatainak, szolgáltatásainak megbízhatóságát mérlegelik, amikor a közösségi közlekedést választják. Ez utóbbiban az alábbi szempontok játszanak fontos szerepet.

Biztonság

A megbízhatóság mellett az egyik legfontosabb szempont a közösségi közlekedésben a biztonság. Nem véletlen, hogy a BKK még 2020 végén stratégiai partnerséget kötött a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal, és azóta rendszeresen közös ellenőrzéseket végez a két társaság. Ugyan a válaszadók 98 százaléka legalább megfelelőnek tartja a közösségi közlekedés biztonságát, azonban az általános elégedettségi szint 81 százalékon áll. A járműállomány kétharmadán már működik utastéri kamerarendszer – amelyre a BKK hangbemondással is felhívja a figyelmet járatain – a legtöbben ennek meglétét jelölték meg a biztonság egyik fontos feltételeként.

Utastájékoztatás

 Összességében a válaszadók 97 százaléka legalább megfelelőnek találja a budapesti közösségi közlekedés tájékoztatását. Ebben komoly szerepe van a digitalizációnak, ami egyre nagyobb szerepet kap a BKK fejlesztéseiben.

Árszínvonal

 A közösségi közlekedés árszínvonalával a megkérdezettek 81 százaléka elégedett. Ebben jelentős szerepe lehet annak, hogy a BKK havi bérleteinek ára – egyedülálló módon – közel 10 éve nem emelkedett. 

Komfort

A BKK által biztosított komfortot a fővárosban közlekedők 80 százalékra értékelték. A föld alatti közlekedés kényelme mind megálló, mind jármű vonatkozásában magasabb értékeket ért el.

Gyorsaság

 A válaszadók nagy többsége (76%) megfelelőnek, vagy kifejezetten gyorsnak találja a közösségi közlekedést. Ebből a szempontból a különböző, Budapesten is szolgáltató közlekedési társaságok közül a BKK-val voltak a legelégedettebbek a megkérdezettek. Ráadásul a BKK ügyfelei nem csak az utakon elégedettek a sebességgel: a válaszadók 91 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nem kell sok időt töltenie sorban állással a jegypénztáraknál, vagy az ügyfélszolgálatokon.

Ezt szeretik a Budapestiek a közösségi közlekedésben – reprezentatív kutatást készített a BKK
2-es metró (Fotó: BKK/Nyírő Simon)

A BKK által készített kutatásból tehát egyértelműen kiderült, hogy a közösségi közlekedés használatának legfőbb oka, hogy gyors, kedvező áron elérhető, kényelmes és egyszerű. Ráadásul a felmérésben résztvevő, jellemzően autóval közlekedő emberek 10 százaléka is nyitott arra, hogy az autójából átüljön a BKK járataira, amely fontos cél a társaság által megfogalmazott Budapesti Mobilitási Tervben is, hiszen rövid és hosszú távon is ez biztosíthatja a város élhetőségét.