Független színházak a Budapesti Tavaszi Fesztiválon: íme, az E-Mancik Színházi Manufaktúra

Négy bátor színésznő, akik csak egy verses estre álltak össze, de végül társulatot alapítottak. Az E-Mancik Színházi Manufaktúra, vagyis Dobra Mara, Sárközi-Nagy Ilona, Szirmai Melinda és Tarr Judit, egy független színházi csapat, akik eddig többnyire olyan előadásokat hoztak létre, amelyekben nőiségükkel, nővé válásukkal, párkapcsolati kalandjaikkal, útkereséseikkel foglalkoznak saját szövegeiken keresztül. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon is láthatjátok őket az Anyacsak1 fesztiválon, a Lenni vagy nem című produkcióban, de előtte ismerkedjetek meg velük a Budapest TE & ÉN podcastban!

Független színházak a Budapesti Tavaszi Fesztiválon: íme, az E-Mancik Színházi Manufaktúra
E-Mancik

A színésznők az előadásaikban felidézik fiatal-kori élményeiket. Azt mesélik, minden próbafolyamat pszichológiai utazás is volt egyben.

Nagyon sok mindent járunk végig, ha nem is egymás előtt, de sok munkaóránk van önmagunkkal. (Dobra Mara)

Visszaolvasunk minden megmaradt naplót, cetlit, mindent, ami gyerekkorunkban volt. Nyilván nagy meló ránézni és észrevenni, milyen más megvilágításba kerülnek a dolgok ennyi év után. A 15 éves magamat olvasva volt olyan, hogy anyukámat felhívtam, és azt mondtam neki: Anya, bocs! (Szirmai Melinda)

 Nagy trip visszamenni az ember életében sok évet. Izgalmas utazás az önismereti úton. Megértem a 12 éves önmagamat, ma már az azóta összegyűlt sok tapasztalattal együtt nézem őt, ezért azt tudom mondani neki: jaj, szegénykém, tök igazad volt, csak nem volt elég eszközöd, hogy megold ezt a helyzetet. De már azt tudom mondani neki, hogy semmi baj! (Tarr Judit)

Független színházak a Budapesti Tavaszi Fesztiválon: íme, az E-Mancik Színházi Manufaktúra

Vajon mit üzennének a lányok a fiatalabb kori önmaguknak?

Önbizalom, önbizalom, önbizalom! (Melinda)

Ami éppen történik veled, az valid, maradjál ebben és azt éld meg! (Judit)

Ott lenni, és jelen lenni, sokkal intenzívebben! Tessék odafigyelni arra, ami éppen történik. (Ilona)

Nagyon értem a fiatalkori önmagam. De talán kicsit jobb döntéseket is lehetett volna hozni. (Mara)

A független színházak lehetőségeiről, a Covid okozta állapotokról és a támogatások elosztásáról is beszélgettünk a színésznőkkel.

Meg kell érteni, a színház alapvetően nem egy rentábilis befektetés. (Judit)

Ráadásul a jegyvásárlási szokások is úgy tűnik, hogy változtak. A Covid miatt nagyon sok előadás marad el, ezért senki sem vásárol előre. Mindenki az utolsó pillanatban vesz jegyet. (Mara)

Előfordul velem, hogy megnézek egy előadást, amiről tudom, hogy az egy bőségesen támogatott produkció, és azt látom, hogy ez nem az a színvonal, ami megérdemli ezt. Ilyenkor dühös leszek, és azt gondolom, hogy abból három másik szuper produkció létrejöhetne. Azt érzem, hogy ez így nem fair. (Ilona)

P o d c a s t – hallgasd meg!

A beszélgetésből kiderül még:

  • Hogyan születtek meg az E-Mancik előadásainak szövegei?
  • Hogyan jöttek létre az előadásaik, hogyan reagálnak azokra a nézők?
  • Hol tartanak a színházi szakmában a me too mozgalom által felszínre került folyamatok?
  • Hogyan kezelhető a politikai megosztottság a szakmában?
  • Hogyan él meg a független színház ma Magyarországon?
  • Milyen tervei vannak az E-Mancik Színházi Manufaktúrának?