Május 4-én és 5-én a Vígszínház színpadán mutatja be Wéber Kata és Mundruczó Kornél darabját, a Pieces of a Woman-t a TR Warszava színház. Ízlelgessük ezt egy kicsit… a magyar alkotópáros művét egy lengyel színház mutatta be és egy amerikai film juttatta Oscar-közelbe. Izgalmas, hogy láthattunk mozifilmen egy ízig-vérig kelet-európai történetet amerikai közegben, és láthatunk egy ízig-vérig magyar történetet egy lengyel színház előadásában, magyar színpadon. Wéber Katával és Mundruczó Kornéllal online beszélgettünk, hiszen éppen egy minisorozatot forgatnak New Yorkban Tom Hollanddal és Amanda Seyfried-del. Ezzel az aktualitással kezdődik a Budapest Te+Én Podcast.
Veress Dóri és Gellért Gábor interjúja.
(Az idézetek Katától és Kornéltól közösen származnak)
Hogyan készült a Pieces of a Woman?
A „Pieces of a woman” úgy kezdődött, hogy volt belőle egy filmnovella. Aztán jött, hogy kéne valamit Lengyelországban csinálni. Akkor közeledett a lengyel abortusztörvény. Megszületett a színdarab, ez volt az első változata. Ez volt az első és nekem ez is maradt az első számú változat. A film persze nagyot ment angol nyelven, Oscar-díjra nominálták. Ettől függetlenül a színdarabban van egy olyan aspektus, amely hozzám sokkal közelebb áll, mint a film. Egy kelet-európai aspektus. A kelet-európai családtörténet része soha nem ment át a filmen. A színdarab erősebben egy családtörténet.
Hogyan sikerült a filmbe építeni a kelet-európai szálat?
A kelet-európai szálak a filmen nem működnek. Ott nincs akkora társadalmi nyomás. Mást jelent az otthonszülés, nem politikai kérdés. Magyarországon ez a történet nagyon fog működni, van egy magyar oldala. Ugyan Lengyelországban készült el – ami egy nonszensz – de egy magyar néző jobban átlátja majd a történet rétegeit.
Podcast – hallgasd meg!
Miért Lengyelország?
Lengyelországban készült el a darab. A két ország között sok a hasonlóság, de alapvető különbségek is vannak. Lengyelország tényleg vallásos ország. Keresztény ország. Magyarországon nem érzem ennyire a hitet. Ebből fakadóan egy lengyel színész a szerepében is nagyon tud hinni. Ha orvost játszik, elhiszi, hogy ő egy orvos. Nem karaktert formál. Másrészt a lengyel színháznak van egy költői hagyománya. Finom szövet jön létre. A magyar előadás – ha létrejött volna – nagyon más lenne. Nem jobb vagy rosszabb, más. Egy lengyel előadás nyelve, stílusa soha nem megy a szélére. Lengyelországban nem érdemes átkozódást, szitkozódást írni a darabba. A lengyel családokban nem így beszélnek egymással.
Kata a film külső világával illusztrálja a váltást…
A díszlet mindent megváltoztat. Egy jóléti társadalom díszletében minden másképpen hangzik. Nekem már az, amikor ezeket a szövegeket meghallottam Boston közepén… már önmagában attól, hogy ekkora házuk van… két napig tartott feldolgozni… egy ekkora házban elhangozhatnak ezek a szövegek… így… Nálunk nincs hova elbújni… egy ebédlőasztal van, amely körül mindent meg kell beszélni. Ott meg ha kiborulsz, felszaladhatsz az emeletre.
A hazai premierről…
Hatalmas öröm, hogy a Vígszínház színpadára kerülhet a darab. A színpad méretei és a színház hagyományai miatt. Ebben a darabban van egy nemes polgári hagyomány, amely sokszor elveszőfélben van. Nehéz elképzelni jobb otthont ennek a darabnak, mint a Víg.
Kicsit hazai dolgainkról is beszélgettünk. Például arról a vitáról, hogy milyen a magyar színészek filmvásznon…
Azt, hogy a magyar színészek nem jók a filmvásznon, őrült közhelynek tartom. Igazi hülyeségnek. Ettől függetlenül az egy szomorú dolog, hogy a film és a vizuális kultúra hatalmas erejére nincsenek felkészítve a színészeink. Ezt átlátni, hogy mi a film, mi a hír, az internetes üzenetek, amelyek átmennek rajtunk, hogy ezeket a helyén kezeljük, vegyünk részt benne, vagy ne vegyünk részt benne… ezzel többet kéne foglalkoznunk, és nem tesszük.
Hazajöttök valamikor?
Persze. Csak vágy volt bennünk, hogy sok helyen dolgozzunk és sok mindent. Azt nagyon nehéz átfogni fejben, hogy mennyire limitált lehetőségeink voltak Magyarországon egy idő után, és hirtelen mennyire megnőtt a világ. Azért jöttünk külföldre, hogy közel legyünk a munkáinkhoz. Haza fogunk jönni.
Wéber/Mundruczó: Pieces of a Woman a Budapesti Tavaszi Fesztiválon / Jegyvásárlás: https://budapestitavaszifesztival.hu/esemeny/weber-kata-pieces-of-a-woman/
Nyitókép: Mundruczó Kornél (Fotó: Petrányi Viktória)