Bretz Gábor basszbariton, aki a legnagyobb színpadokon énekel, hét gyermekes édesapa és csokoládékészítő. Augusztus 12-én és 14-én Attilaként láthatjuk a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, Verdi operájában, amelyet húsz év után most láthat újra a budapesti közönség. A Budapest TE meg ÉN podcast e heti adásában az operaénekes a kulisszák mögötti világról mesél, a világjáró énekesek életéről, színházról, családról és kakaóbab pörkölésről.
Verdi Attilájáról
Főszereplőként, címszereplőként elég sok tanulnivalóm van, elég nehéz is, hasonlóan a többi Verdi basszus szerephez igen magasan fekszik, szóval kapaszkodni kell majd, de készülök rá nagyon erősen. 1500 év távlatából nem tudom, hogy tudják megállapítani, hogyan halt meg Attila. Itt a librettónak az alapját egy német kultúrkörből származó könyv adja, eszerint amikor csapataimmal Aquilát elfoglalom, az ottani herceg lánya, Odabella és az ő harciassága annyira lenyűgöz, hogy rögtön beleszeretek, és oda is adom a kardomat neki, ami elég nagy butaság, mert ezzel a karddal fog a darab végén leszúrni…
Az operaénekessé válásáról
A húszas éveim végén, 25 és 30 éves korom között jártam a Zeneakadémiára, tehát elég későn kezdtem el a karrierem. Előtte tanultam persze zenét, zongorát, a szüleim hurcoltak koncertekre, ahol rendszeresen elaludtam, de azért valami csak megmaradt belőle, aztán kórusban elkezdtem énekelni, ez azért mind segített. De a Gregor Jóska mondta, hogy 40-től 60-ig kell a csúcson lenni egy basszusnak, én most 48 vagyok, úgyhogy két év múlva jutok el a csúcsra, onnantól már csak rosszabb leszek, addig kell jól énekelni.
Nemzetközi karrierről
Kettőn áll a vásár. Az elején sok dolgot a menedzser hozott: amikor kezdtem, Sir Willard White-tal közös menedzserünk volt. Őt előszeretettel kérték fel Kékszakállú koncertekre és produkciókra, és olyan elfoglalt volt, hogy nem tudta mind elvállalni, és ezek a jó felkérések mind nálam landoltak, én ugrottam be helyette, így ezzel elindult a nemzetközi Kékszakállú karrierem. Most már talán miattam keresik az ügynökséget és szerencsére csak választanom kell, hogy mit szeretnék elénekelni.
A budapesti Operaházról
Csodálatos, ahogy megújult, az biztos, hogy kívül-belül a legszebb operaház a világon. Akusztikailag is jobb lett, de ezt még kóstolgatjuk. Ha jól tudom, négy átalakítás volt az operaház életében, mind a négy alkalommal valahogy rontottak az akusztikán, ez volt az, amit próbáltak most visszaállítani.
Podcast – hallgasd meg!
További kérdések, melyekre választ kapunk a podcastban:
- Mi az a zöld szoba és mikor ül ott egy operaénekes?
- Milyen egy „cover” énekes, vagyis második szereposztás sorsa?
- Lemondott már valaha előadást Gábor?
- Eszik erős paprikát, ha nincs hangja?
- Miben különbözik az angolszász és az európai színházak munkamódszere és mentalitása?
- Mitől függ, hogy egy jó énekes világhírű lesz-e valaha?
- Miért mondja, hogy az idő a hangjának dolgozik?
- A modern vagy klasszikus operarendezés áll közelebb Bretz Gáborhoz?
- Hogyan vesz részt Gábor a családi csokoládékészítő üzletben?
- Miért nincs alkohol az Opera művészbüféjében?