Podcast Bretz Gábor világhírű magyar operaénekessel

Bretz Gábor basszbariton, aki a legnagyobb színpadokon énekel, hét gyermekes édesapa és csokoládékészítő. Augusztus 12-én és 14-én Attilaként láthatjuk a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, Verdi operájában, amelyet húsz év után most láthat újra a budapesti közönség. A Budapest TE meg ÉN podcast e heti adásában az operaénekes a kulisszák mögötti világról mesél, a világjáró énekesek életéről, színházról, családról és kakaóbab pörkölésről.

Podcast Bretz Gábor világhírű magyar operaénekessel
Giuseppe Verdi: Attila opera (Forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

Verdi Attilájáról

Főszereplőként, címszereplőként elég sok tanulnivalóm van, elég nehéz is, hasonlóan a többi Verdi basszus szerephez igen magasan fekszik, szóval kapaszkodni kell majd, de készülök rá nagyon erősen. 1500 év távlatából nem tudom, hogy tudják megállapítani, hogyan halt meg Attila. Itt a librettónak az alapját egy német kultúrkörből származó könyv adja, eszerint amikor csapataimmal Aquilát elfoglalom, az ottani herceg lánya, Odabella és az ő harciassága annyira lenyűgöz, hogy rögtön beleszeretek, és oda is adom a kardomat neki, ami elég nagy butaság, mert ezzel a karddal fog a darab végén leszúrni…

Podcast Bretz Gábor világhírű magyar operaénekessel
Attila szerepében (Forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

Az operaénekessé válásáról

A húszas éveim végén, 25 és 30 éves korom között jártam a Zeneakadémiára, tehát elég későn kezdtem el a karrierem. Előtte tanultam persze zenét, zongorát, a szüleim hurcoltak koncertekre, ahol rendszeresen elaludtam, de azért valami csak megmaradt belőle, aztán kórusban elkezdtem énekelni, ez azért mind segített. De a Gregor Jóska mondta, hogy 40-től 60-ig kell a csúcson lenni egy basszusnak, én most 48 vagyok, úgyhogy két év múlva jutok el a csúcsra, onnantól már csak rosszabb leszek, addig kell jól énekelni.

Podcast Bretz Gábor világhírű magyar operaénekessel
Bretz Gábor

Nemzetközi karrierről

Kettőn áll a vásár. Az elején sok dolgot a menedzser hozott: amikor kezdtem, Sir Willard White-tal közös menedzserünk volt. Őt előszeretettel kérték fel Kékszakállú koncertekre és produkciókra, és olyan elfoglalt volt, hogy nem tudta mind elvállalni, és ezek a jó felkérések mind nálam landoltak, én ugrottam be helyette, így ezzel elindult a nemzetközi Kékszakállú karrierem. Most már talán miattam keresik az ügynökséget és szerencsére csak választanom kell, hogy mit szeretnék elénekelni.

A budapesti Operaházról

Csodálatos, ahogy megújult, az biztos, hogy kívül-belül a legszebb operaház a világon. Akusztikailag is jobb lett, de ezt még kóstolgatjuk. Ha jól tudom, négy átalakítás volt az operaház életében, mind a négy alkalommal valahogy rontottak az akusztikán, ez volt az, amit próbáltak most visszaállítani.

Podcast – hallgasd meg!

Podcast Bretz Gábor világhírű magyar operaénekessel
Bretz Gábor, operaénekes
(Fotó: Kummer János)

További kérdések, melyekre választ kapunk a podcastban:

  • Mi az a zöld szoba és mikor ül ott egy operaénekes?
  • Milyen egy „cover” énekes, vagyis második szereposztás sorsa?
  • Lemondott már valaha előadást Gábor?
  • Eszik erős paprikát, ha nincs hangja?
  • Miben különbözik az angolszász és az európai színházak munkamódszere és mentalitása?
  • Mitől függ, hogy egy jó énekes világhírű lesz-e valaha?
  • Miért mondja, hogy az idő a hangjának dolgozik?
  • A modern vagy klasszikus operarendezés áll közelebb Bretz Gáborhoz?
  • Hogyan vesz részt Gábor a családi csokoládékészítő üzletben?
  • Miért nincs alkohol az Opera művészbüféjében?