Mesterséges az autós-nem autós feszültség, ha leülünk egy asztalhoz, kiderül, ugyanazt gondoljuk a városról

Színes Erzsébetváros és Kis Távolságok Városa. Két projekt, de valójában egy misszió. Lajos Béla áll mindkettő mögött, aki szenvedélyes városvédő és lelkes aktivista. Budapest szebbé és élhetőbbé tételéért dolgozik: mozgósítja például a saját lakóhelyén élőket, az erzsébetvárosiakat, hogy szépítsék az utcáikat, használják a közlekedésen túl másra is, de csapatával olyan kulcsfontosságú projektek kapcsán is hallatja szavát, mint a Blaha Lujza tér felújítása, a Nagykörút újraélesztése vagy olyan lakóhely kialakítása, amelyen belül minden fontos elérhető szolgáltatás 15 percen belül elérhető. Legutóbb ő is részt vett a rakpart hosszú távú átalakítására létrejött egyeztetésen, ahol a városvezetés 16 szakmai szervezettel közösen tárgyalt és adott ki nyilatkozatot a rakpart jövőjével kapcsolatban.

15 perces város

A Kis Távolságok Városa Alapítvány szerint mindenkinek annyi a városa, amennyi 15 perc alatt elérhető számára. Ők egy kényelmes és minél rövidebb, átjárhatóbb város létrehozásán munkálkodnak.

Új körút – a Budapest Tuning program keretében

Ez egy olyan belső óra által diktált terület, amennyit az ember szívesen mozog mondjuk gyalog. Nekem például a saját életemben ez azt jelenti, hogy bár én a Belső-Erzsébetvárosban lakom, de az otthonomhoz tartozik a Palotanegyed vagy a VI. kerület is, mert naponta megfordulok ott. Mondjuk van ott egy bolt, amit naponta felkeresek, vagy vannak olyan ceremoniális dolgok az életemben, amik miatt át-átlógok egy másik területre, és rájöttem, hogy igazából ez az én városom.

Rakpart egyeztetés: voltak nehéz pillanatok

Lajos Béla az alapítványának képviseletében vett részt a rakpart jövőjéről szóló szakmai egyeztetésen.

Ellentétes vagy nem feltétlenül harmonizáló érdekkel bíró szervezetek ültek le egy asztalhoz. Ezek nagyon termékeny viták voltak. 2022-ben óriási érték, amikor mindenki a saját buborékjában tud csak kommunikálni, mégis leül egy másik szervezettel, amely mást képvisel. Sikerült azt megértenünk egymásról kölcsönösen, hogy mindannyian egy jobb várost szeretnénk. Az a fajta nyitottság, ami szükséges egy ilyen kerekasztalhoz, megérkezett valamikor a beszélgetés egy bizonyos pontján.”

Voltak nehéz pillanatok, de a végén eljutottunk oda, hogy meg tudtunk állapodni egy olyan menetrendben, amit mindenki tud akceptálni, ami ezt a befagyott állapotot felolvasztja, és lesz egy olyan új, több lépében megvalósuló rakpartunk, ami szerintem mindenki számára jó lesz.

Lajos Béla – városvédő, aktivista
(Kis Távolságok Városa, Színes Erzsébetváros)

Az autós-nem autós tengelyen zajlott a vita elsősorban?

Több olyan szervezet volt, ami az Autósklubbal volt egy állásponton, de ők is egyet tudtak abban érteni, hogy szükség van több gyalogosfelületre, hogy a város a zöldítésről szól. Jó volt látni, hogy kicsit mesterséges az a feszültség, amit néha érzékelünk mi is, pedig ha leülünk egymással szemben, kiderül, hogy ugyanazt gondoljuk a városról.”

Az egyik oldal érve, hogy nyugodtan kikapcsolhatjuk a rakpart észak-déli autósforgalmat, mert rendkívül alacsony százalékot tesz ki a budapesti közlekedésből. A másik oldal azt mondja, hogy ez nincs így. Ennek az lett a feloldása, hogy megegyeztünk, elindul a rakpart átalakítása, először megújulnak azok a felületek, ahol mindenki szerint megindulhatnak a gyalogos-fejlesztések, és közben elkezdünk számolni és mérni, és ezek a számok valamit mutatni fognak majd és világos lesz a következő lépés.

Podcast – hallgasd meg!

Kiderül még a podcastból:

  • Hogy lett Lajos Béla megszállott urbanista?
  • Milyen szemléletet hozott Erdélyből, gyerekkora helyszínéről, amit itt is előszeretettel alkalmaz?
  • Miért jár el minden belvárosi lakossági fórumra?
  • Miért egészséges, ha a 15 perces városban gondolkodunk?
  • Mi az a parklet?
  • Mit lehet kezdeni egy parkolóhelynyi területtel, ha nem parkolásra használjuk?
  • Hol fekszik a lehetséges új körút? Miért kellene kialakítani?