Október végégig minden hétvégén megnyílik a pesti alsó rakpart a gyalogosok, biciklisek előtt. A tavasz óta tartó megnyitások kapcsán egyre több szó esik a rakpart jövőjéről is. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb idei eseményeket, adatokat és jövőképeket.
Kovács Tamás írása.
Duna nélkül nincs Budapest. Hiába páratlan természeti érték, lehetőség, hogy egy ekkora, élő folyó van a város közepén, a budapestiek csak nagyon kevés helyen közelíthetik meg akadálytalanul a Dunát. Ez a kevés hely a város szélsőbb részeire esik, a belvárosban Pesten és Budán egyaránt autóút választja el a várost a folyójától.
A pesti alsó rakparton minden adott arra, hogy életre keljen. Sok gyalogos és kerékpáros közlekedik a környéken, a belvárosba turisták és budapestiek is nagy számban sétálnak, rakpart végig jól megközelíthető gyalog, biciklivel és tömegközlekedéssel egyaránt. És nem utolsó sorban: gyönyörű panoráma.
Hogy ezzel a lehetőséggel érdemes lenne kezedni valamit, már évtizedek óta szerepel valamilyen formában Budapest fejlesztési tervei között. Cikkünkben most az idei év eseményeit és a rakpart átakításáról szóló terveket foglaljuk össze.
Mi történt idén nyáron?
Az eredeti tervek szerint pár hetes programsorozatról, „rakpart-fesztiválról” szóltak. Ezt az ötletet elsodorta a járvány, lett helyette viszont hétvégi megnyitás: első körben szeptember közepéig, majd október végéig minden egyes hétvégén megnyitották, gyalogos-kerékpáros korzóvá alakították a pesti alsó rakpartot.
A rakpartot birtokba vették a sétáló, bicikliző, rollerező, bármilyen más eszközön guruló budapestiek. A járvány ugyan elsodorta a nagyobb rendezvényeket, de spontán civil események szinte folyamatosan voltak: például megjelentek utcazenészek, voltak edzések, jógaórák a folyóparton. Az FKF támogatásával pedig közösségi szemétszedéssel takarították ki önkéntesek a rakpart egy szakaszát.
Nyár végén pedig egyre több kisebb-nagyobb rendezvényt is szerveztek rakpartra: volt többek között Wizz air félmaraton, Budapest Urban Games programok, itt ünnepelte a 10. születésnapját a Valyo (Város és folyó egyesület)
És a közlekedés?
A rakpart megnyitása a 2-es villamos közlekedését nem érintette, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei pedig jelentősen javultak. Az, hogy autóval nem lehet közlekedni az alsó rakparton, a forgalmi adatok szerint nem okozott máshol torlódást se nyáron, se pedig az iskolaév alatt.
Mit mondanak a budapestiek?
A Főváros megrendelésére készült reprezentatív közvélemény-kutatás alapján az emberek döntő többsége támogatja az autók nélküli rakpartot.
Az eredmények szerint „azzal az állítással, hogy időszakosan, például hétvégeken szüntessék meg a gépkocsiforgalmat 73% ért egyet és 24% ellenzi, de még a forgalom teljes megszüntetése is többséget kapott, 59% támogatja, 37% ellenzi.”
Nagyon hasonló eredményekre jutott az online közösségi tervezés is, aminek a részletes eredményei mindenki számára elérhetőek. A részletes kiértékelés még zajlik, de a nyers eredményekből is világosan látszik, hogy a kitöltők elsöprő többsége zöld, a budapestiek kikapcsolódását szolgáló rakpartot szeretne látni a jövőben.
Milyen tervek vannak a rakpartra?
Öt évvel ezelőtt zajlott a RAK-PARK pályázat, aminek célja a már sokat említett pesti alsó rakpart megújíátsa volt. A nyertes a Korzó Tervezési Stúdió munkája lett, a képek az ő terveiket mutatják.
A tervek készen vannak, nagy részük ma is érvényes engedéllyel rendelkezik. A következő lépés a részletes kiviteli tervek elkészítése, ami alapján megindulhat majd az átépítés.
De mielőtt ez megtörténne, a beérkezett vélemények és a nyári rakpartmegnyitások tapasztalatai alapján a Főváros megvizsgálja a terveket, hogy hogyan lehet azokat a változó igényeknek megfelelően módosítani.
A cél továbbra is az, hogy a pesti alsó rakparton több minőségi zöldfelület legyen, kényelmes legyen gyalogosok és biciklisek számára, és jó minőségű, a világörökségi környezethez méltó köztér jöjjön létre.