Június 5-én kisebb, de fontos lépésekkel elkezdődött a Batthyány tér hosszú évek óta várt átalakulása.
A Batthyány tér átfogó felújítására az I. kerület még 2016-ban nyert pénzt a fővárosi TÉR-KÖZ pályázaton. Az akkori terveket az elmúlt bő egy évben a városlakók bevonásával alakították át. A teljeskörű kiviteleztés viszont most egy egyszerű ok miatt nem indulhat meg: a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a következő években tervezi a tér alatti HÉV végállomás és aluljáró átépítését, így értelmetlen lenne ezek előtt felújítani a teret, százmilliókat fordítani olyan munkákra, amiket pár év múlva ismét el kell végezni, vagy elültetni olyan fákat, amiket nem sokára ki kéne vágni.
Akkor mi történik most a téren?
Az I. kerület és a Főváros (azon belül a BKK és a Budapest Közút) közösen megvizsgálták, hogy a teljeskörű felújításig hátralévő pár évben hogyan lehet kisebb, olcsó és gyorsan elvégezhető beavatkozásokkal mégis zöldebb, és a gyalogosok számára barátságosabb a Batyi. Ehhez a kiindulási alap az elmúlt év közösségi tervezése során kialakult jövőkép volt.
A tér közepét ma minden irányból buszok pihenőhelyei és megállói veszik körbe, ezért bármilyen gyalogosbarát és zöldfelület növelő beavatkozás első lépése az kell hogy legyen, hogy a buszok által használt területet csökkentik. Ennek jegyében a buszmegállók rendezésével felszabadul a Fő utca felőli szervizút, ahol az I. kerületi önkormányzat zöldített gyalogos területet alakít ki. Ezen kívül a térre kikerülnek új padok és szelektív kukák.
A tervek szerint a következő egy hónapban, július elejéig minden módosítás lezajlik. A Batyi persze ezután is felújításért fog kiáltani, de legalább az addig hátralévő időszakban biztonságosabb, zöldebb, és kevésbé a forgalom által uralt lesz a tér.
Az új forgalmi rend
A BKK közleménye szerint a végleges végállomási forgalmi rend június 9-én, szerdán lép életbe. Ekkortól az autóbuszokra az alábbi helyeken lehet felszállni:
- a 39-es és a 109-es buszokra a templom előtti szervizúton,
- a 11-es és a 111-es buszokra a tér északi oldalán, az aluljáró „A” jelű lépcsőjénél található megállóhelyen,
- a 990-es buszokra Normafa felé a Bem rakparton, a villamosmegálló melletti villamospótló megállóhelyen; míg Rákoskeresztúr felé változatlanul a Fő utcán, a Vásárcsarnok előtt.
Ezzel együtt a közúti forgalmi rend is megváltozik:
- Június 8-án (kedden) 8 órától a Bem rakpart felől megszűnik a Fő utca irányába való balra kanyarodási lehetőség.
- A tér déli útpályájának egyirányúsítása megváltozik: a Fő utca felől csak a BKK-járatok és a taxik hajthatnak be.
- A Bem rakpart felől a Fő utca felé a Csalogány utcánál lehet áthajtani, és a Csalogány utca–Fő utca torkolatban a Duna felől érkezők jelzőlámpa segítségével kanyarodhatnak balra.
- A Batthyány téren lévő taxiállomás átkerül a szervizút túloldalára, a 39-es autóbuszok megszűnő végállomási megállóhelyére.
- A templom előtt buszmegállókat alakítanak ki.
Borítókép: Soós Bertalan Szöveg: Kovács Tamás