Spanyol és magyar népzene találkozása Budapesten – Podcast

Spanyol és magyar népzene találkozása Budapesten – Podcast

Az ¡Hola Budapest! Spanyol-magyar fesztiválon szeptember 30-án és október 1-jén a két ország kultúrája találkozik egymással koncerteken, képző- és iparművészeti eseményeken és a gasztonómiában. A Budapest TE meg ÉN podcastban két olyan produkciót járunk körbe vendégeinkkel, amelyek valóban ritkaságszámba mennek majd: talán soha nem képzeltük el eddig ugyanis, hogy milyen zenét tud produkálni egy cimbalom és egy hárfa duója; vagy mit tud kezdeni egymással a flamenco és a magyar népzene egy színpadon. Az ¡Hola Budapest!-en többek között ennek lehetünk majd fül- és szemtanúi a Borbély Mihály és barátai, és az andalúz La Bejazz, illetve Lukács Miklós cimbalomművész és Ana Crismán hárfaművész koncertjein.

Borbély Mihály és barátai
Borbély Mihály és barátai (Fotó: Szatmári Zsolt)

A podcastban elsőként Borbély Mihály Kossuth-díjas, Liszt-díjas muzsikussal beszélgettünk, aki a jazz, a népzene és a klasszikus zene világát is kiválóan ismeri, és most sem ijedt meg attól a feladattól, hogy csapatával egy spanyol zenét játszó zenekarral kell fúzionálnia a színpadon.

„Nagyon várom, hogy mit tudunk kihozni a nagyon eltérő zenei kultúrák találkozásából. Amikor egy olyan zenésszel találkozom a színpadon, akivel azelőtt soha nem játszottunk, nem próbáltunk, akkor össze kell kacsintanunk, és ez elő fogja hozni belőlünk az egyik legalapvetőbb emberi tulajdonságot, a kíváncsiságot: Mit csinál a másik? Mit mond? Tudunk-e hozzá tenni? Elvenni vagy vitatkozni nem akarunk vele, csak zeneileg társalogni, elmondjuk mi is a véleményünket ritmikával, harmóniával, és megmutatjuk, nálunk mi a szokás. Az esetek nagy részében ez egyszeri és megismételhetetlen élményt tud nyújtani.”

Borbély Mihály (Fotó: Perger László)

Borbély Mihály szerint két zenész egy ilyen szituációban többet tud meg egymásról, mintha beszélgetnének. Sőt, állítása szerint zenében őszintébb is az ember.

„Muzsikálás közben arra kell törekednünk, hogy mindenképp megértsük egymást. Nekünk ez nem idealisztikus, nekünk ezek a mindennapjaink. Ha két ember találkozik manapság, legtöbb esteben megkeresi azt a dolgot, amiben különböznek egymástól, és azon tipródik, hogy a másik miért gondolkodik másképp. Mi zenészek azt szoktuk keresni, mi a közös bennünk, mert azzal tudjuk előre vinni a világot.”

Vajon melyik magyar népdalt vagy népzenei alkotást mutatná meg a spanyol zenészeknek Borbély Mihály, ha csak egyet választhatna?

„Ez nagyon személyes. Az Elindultam szép hazámból lenne. Mert egy nagyon szép népdal, de az is hozzátartozik, hogy Bartók utolsó magyarországi koncertjén ráadásnak ennek egy zongoraváltozatát adta elő, aztán amikor utoljára meghajolt, a közönség spontán elkezdte énekelni ezt a dalt.”

Lukács Miklós
Lukács Miklós (Fotó: Kleb Attila)

Lukács Miklóssal folytattuk a podcastot, aki a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze. Szerinte a spanyol és a magyar népzenében nincs sok hasonlóság.

„Talán mégis van valami, ami mindkét esetben lényeges: nagyon mély a gyökere mindkettőnek. Olyan ősi erőt képvisel a spanyol és a magyar népzene is, ami mindkét országban jelentősen rányomta a bélyegét a kortárs zenére is.”

Miklós két koncerten vesz részt az ¡Hola, Budapest! fesztiválon. A Borbély Mihály és barátai zenekarban természetesnek tűnik majd a hangszerek között a cimbalom, de a másik koncerten Ana Crisman hárfaművésszel játszik a cimbalmos, és ez rendhagyó párosításnak tűnik.

„A két hangszer között az a hasonlóság, hogy megbélyegezték mindkettőt. A hárfát szimfonikus zenekarok hangszereként ismerjük, és azon kívül semmit nem tudunk róla. A cimbalomról is hasonlóan egyoldalúan gondolkodnak, még Magyarországon is, ezért kifejezetten lelkesen várom ezt a koncertet, hogy be tudjuk bizonyítani, lehet progresszíven, előremutatóan használni ezeket a hangszereket.”

Podcast – hallgasd meg!

A podcastból kiderül még:

  • Hogyan lehet a népzenét hagyományaiban megőrizni és a 2023-ban élő városi embernek játszani egyszerre?
  • Milyen mélységben ismerhetik meg egymást azok a zenészek, akik először játszanak együtt egy színpadon? Mi derül ki a másikról pusztán a zenéjéből?
  • Lehet, hogy a világot zenészeknek kellene vezetni?
  • Vajon a zene tanítja meg a muzsikusokat a toleranciára, vagy csak az áll zenésznek, aki ilyen beállítottságú?
  • Hogy érzi meg egy muzsikus a színpadon, hogy a társa kifogyott a zenei ötletekből?
  • Hogy tud együtt játszani két olyan zenész, akik között nem működik a zenei értelemben vett kémia?
  • Borbély Mihály szerint milyen egy igazi barátság?
  • A Borbély Mihály és barátai valóban baráti társaság?
  • Mi az az ütőgardon és mi a tilinkó?
  • Hogyan működik a tárogató?
  • Mit csinál Batyu, hogyha „stenkbe jön”?
  • Lukács Miklós hogy ismerkedett meg Borbély Mihállyal?
  • Miért lett réteghangszer a cimbalom?

A fesztivál weboldala: https://budapestbrand.hu/hola-budapest