Fortepan: Bűnös Budapest ’70

Új kiadással jelentkezik a Fortepan, az ingyenes online fényképarchívum, Bűnös Budapest `70 címmel. Ebben a válogatásban bűnügyi helyszíneket láthatunk a hetvenes évek fővárosából. Akik a Kádár-korszakra nosztalgiával gondolnak vissza, azoknak érdemes végiglapozni ezt a válogatást, mert a BRFK fotói a hetvenes évek szétesett, céltalan és elkeserítő világáról árulkodnak, ahol nem a képeken látható bűnügy miatt érezzük magunkat otthontalannak. Tamási Miklóssal, a Fortepan alapító szerkesztőjével beszélgettünk a Budapest TE meg ÉN podcastban.

A gyűjtemény feldolgozására Budapest Főváros Levéltárától kapott lehetőséget a Fortepan. Idén az 1971-1972-es években készült fényképekből készült egy 1000 képes válogatás, amely Tamási Miklós szerint gyűjteményének egyik legdrámaibb része lett.

„Amikor az első bűnügyi anyag átnézésébe belevágtam, kifejezetten az motivált,
hogy ne legyen a Fortepan egy cuki hely, egy retro oldal, tudatosan szerettem volna az ország mélyéről is mesélni.” – Tamási Miklós

„Ezek a fotók nyersek, olyan helyszínekről látunk fényképeket, amelyekről biztos, hogy előtte-utána nem készült soha. Csóró emberek otthonai, büféi, trafikjai, lakhelyei, udvarai láthatóak. Ez egy elég reménytelen képet mutat a ’70-es évek elejéről. Azt mondja a történész szakma, hogy a Kádár-korszak gazdasági csúcspontja 1973-ra esett, tehát mi abban az évben éltünk a legjobban. Ha ezt a képválogatást valaki végignézi, akkor minden maradék illúzióját felszámolhatja a létező szocializmussal kapcsolatban.”

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10, 1971

A Rákosmenti Áruház, a Nagy Lajos király útján álló ideiglenes zöldséges pavilon, a Csemege Vállalat hátsó raktára a Pasaréti úton, vagy a soroksári Laji Csárda kerthelyisége – mára mind a feledésbe merültek. A képek készítői a Rendőr Főkapitányság Bűnügyi Technikai Osztályának ismeretlen fotósai voltak. 

„Az általam végignézett anyagnak a fele gyilkossági és öngyilkossági színeket mutat be. Jellemzően az ilyen helyszíneket hivatalból valaki in situ körbefotózta. Néhányat hagytam a válogatásban, hogy ha valaki kíváncsi a Kádár-korszaknak erre a ritkán szóba jövő részére is – az öngyilkosságok száma 1983-ig folyamatosan növekedett Magyarországon – az tudjon tájékozódni. Értelmes keretek között tudnunk kell erről is beszélni, az nem fordulhat elő, hogy a 20. századra megrendezett fotókon keresztül úgy gondoljunk vissza, hogy mindenki jó fej volt, csinos és érdekes tárgyak voltak az asztalon.”

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10, 1971

Podcast – Hallgasd meg!

Amiről szó esett még a podcastban:

  • Jellemzően milyen örökségek jutnak el Tamási Miklóshoz?
  • Milyen szempontok alapján válogat a szerkesztő a hozzá jutó nagy mennyiségű képből?
  • Mit lehet kezdeni azzal a rengeteg családtörténettel, amelyről a képek átadói mesélnek?
  • Hogyan hatott a képek válogatójára a BRFK többezer bűnügyi fotója? Mit szűrt le belőlük?
  • Milyen fotógyűjteményekhez nem lehet hozzájutni Budapesten?
  • Vajon az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának fotós és videós dokumentumai elérhetők lesznek-e valaha?
  • Miért nem maradt fenn fotó Rákosi temetéséről?
  • Miről árulkodnak a most átnézett gyűjteményben megtalált politikai falfirkákról készült képek?
  • Hogyan és milyen mértékben maradt velünk a Kádár-korszak életmódja és ízlése?
  • Miért lettek szabad felhasználásúak a Fortepan képei?

A teljes sorozat itt látható:
https://fortepan.hu/hu/photos/?cfrom=2024-02-02…

Készült best of válogatás is:
https://fortepan.hu/hu/photos/?tag=best%20of&cfrom=2024-02-02&upload=1706832000000