Három évvel ezelőtt egy élhető várost ígértünk programunkban a budapestieknek. A klímaváltozás hatásaival már évek óta együtt kell élnünk, az egyre inkább szélsőségessé váló időjárás gyakran okoz fennakadásokat a város mindennapjaiban és károkat mindenkinek. Tudtuk, hogy annak érdekében, hogy szembeszálljunk a környezetszennyezés következményeivel, elsősorban a város közlekedését kell újragondolni.
A gyalogos-, a kerékpáros és a közösségi közlekedés fejlesztése nem egyszerűen lehetőség, hanem az egyetlen lehetőség. Ezt támasztják alá a következő adatok is. Közel 300 ezerrel több autó jár Budapest és Pest megye útjain, mint 10 évvel ezelőtt. 30 százalékkal nőtt a járművek száma 2010 és 2020 között Budapesten és Pest megyében. Naponta félmillióan érkeznek Budapestre az agglomerációból. 70 százalékuk autóval. A fővárosból kiköltözők 71 százaléka továbbra is Budapestre jár dolgozni. Ez a helyzet fenntarthatatlan.
A klímavészhelyzet mellett a mindennapi városi lét minősége is fontos tényező volt, amikor úgy döntöttünk, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése és népszerűsítése lesz ennek az önkormányzati ciklusnak az egyik fókuszpontja. Azonban a koronavírus-járvány miatt tömegek fordultak el ettől a közlekedési formától; az oltások megjelenése és a járvány enyhülése után pedig csak fokozatosan nőtt újra a közösségi közlekedést használók száma. Amikor 2021-ben a 14 éven aluliak számára ingyenessé tettük a közösségi közlekedést, azzal kettős célunk volt. Egyfelől a közeledő gazdasági válság idején enyhíteni szerettünk volna gyermeket nevelő családok terhein, másfelől így akartuk növelni azon családok számát, akik az autó helyett inkább buszra, villamosra vagy metróra szállnak. A regisztrált álláskeresők már 2019 decembere óta ingyen használhatják a BKK járatait a városvezetés egyik első intézkedésének értelmében.
Bár Budapest rezsije, így a BKK működési költségei is jelentősen megnőtt az energiaválság és a forint mélyrepülése miatt, úgy döntöttünk, hogy a budapestiek által leginkább használt termékek árát változatlanul hagyjuk. Így sem a vonaljegy (350 ft), sem pedig a havibérlet (9500 ft) árán nem változtattunk, megbízható, kiszámítható és megfizethető közlekedési lehetőséget biztosítva a városlakóknak és a hozzánk látogatóknak.