Ötvenéves a piros metro

Ötvenéves a piros metro

Nem is gondolnánk, hogy az 50 év, a több mint 5000 ember munkája, az 1950-es években kezdődött tervezés számai mögött milyen, – sokszor eltitkolt – történetek állnak. Balesetek, épületsüllyedések, el nem fogadott tervek és újabbak – a múlt valódi feltárásával érdekes történelmi, építészeti, művészettörténeti és társadalmi sztorijait meséli el a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum virtuális kiállítása.

Az online tárlat különlegessége, hogy a múzeum gyűjteményébe tartozó fényképek és tervrajzok jelentős részét most először láthatja a szélesebb közönség. Az építészeti rajzok, például a Blaha Lujza tér közepére tervezett szocreál utascsarnokot ábrázoló grafika igazi szenzációnak számítanak.

A Blaha Lujza téri állomáscsarnok tervei az 1950-es évek elejéről. Itt még a Nemzeti Színház megtartásával számoltak
Forrás: MMKM KGY 12691
A Blaha Lujza téri állomáscsarnok tervei az 1950-es évek elejéről. Itt még a Nemzeti Színház megtartásával számoltak
Forrás: MMKM KGY 12691

Kedvcsinálónak néhány cím a kiállítás tartalmából: Épül a metro, Leáll az építkezés, Alagutak, Fúrópajzs, Balesetek a metróépítés során, Állomástervek, Metrókocsik.


Az első budapesti metróállomások tervei a szovjet metró művészi hatását tükrözték. A képen a moszkvai metró egyik állomása látható
Fotó: MMKM TFGY 14756

Utazzunk onilne a piros metróval és kutassunk a múlt sokszor homályos alagútjában itt: 50 éves a „piros metró”