Végh Ildikó

Dramaturg, színházpedagógus – Katona József Színház

Amióta az eszemet tudom a színház érdekelt. Négy éves voltam, amikor A kiskakas gyémánt félkrajcárját meséltem egy vöröskeresztes összejövetelen, ahova a nagyanyám vitt el. Hét éves voltam, amikor az első sorozatomat kitaláltam Szürkeség szellemről, aki a közeli patakban lakott, és napra nap elevenedtek meg a történetei az általános iskolában az osztálytársaim előtt. Talán gyávaságból, de nem egyből a Színház- és Filmművészeti Egyetemre jelentkeztem. A Színmű előtt a Szegedi Tudományegyetemen tanultam magyart, színháztudományt és ógörögöt. Az utóbbit csak azért, hogy eredetiben olvashassam Szophoklészt, Euripidészt. Azonban odáig nem jutottam el, mert hamar rájöttem, sokkal inkább a gyakorlat foglalkoztat, mint az elmélet. A Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán, többek között Osztovits Leventétől, Kerényi Ferenctől, Karsai Györgytől, Radnai Annamáriától tanultam szöveget olvasni, Kárpáti Pétertől szöveget írni. Hogy most színházpedagógiával foglalkozom, egy berlini ösztöndíjnak köszönhető. A berlini évem alatt tapasztaltam meg, mi történhet a színházban az előadásokon, próbákon kívül. Milyen módon kommunikálhat a színház a közönséggel, hogyan válhat nézőből alkotó. Az egyetem elvégzése után két évvel, 2011-ben indult a vezetésemmel a Katona József Színházban a színházpedagógiai program. Az első évadban 700 fiatalt mozgattunk meg, ma már évente több mint 4000-4500 résztvevőt vonz a Behívó program. Ehhez kötődik a Katona József Színház első tantermi előadása, Az üvegfal mögött, amelyet több mint 40 alkalommal játszott a színház különböző fővárosi középiskolában.

A jó színház folyton zsongó közösségi tér, amely reggeltől estig mindenki számára nyitva áll. Ebben a közösségi térben nem csak nézni lehet az előadásokat, időnként a néző egy-egy workshop vagy projekt erejéig maga is színházcsinálóvá válhat: dramaturg, színész, tervező vagy rendező. Ha valakinek nincs kedve színházat csinálni, akkor az előadások előtt, vagy után közönségtalálkozókon, színházpedagógiai foglalkozásokon, workshopokon kérdezhet, vitázhat, beszélgethet a színház előadásairól az alkotókkal vagy akár a többi nézővel. A színház érvényes kifejezési forma mindenki számára, csak meg kell tanulni ezen a nyelven olvasni és beszélni. Ebben tud segíteni a színházpedagógus: összeköti az alkotót a közönséggel, a nézőt pedig alkotóvá teszi.

Katona József Színház

Az évadonként több mint százezer nézőt fogadó Katona József Színház az ország egyik legismertebb és legelismertebb színházaként korszerű és innovatív módszerekkel, széles körben befogadhatóan jeleníti meg társadalmunk velünk élő problémáit, legfontosabb kérdéseit. A társadalmi párbeszéd egyik lényeges eleme a fiatalok tudatos megszólítása.

A Katona József Színházat 1989-től, Székely Gábor kiválása után 2011-ig Zsámbéki Gábor igazgatta. 2011-től Máté Gábor vezeti. A társulat tagja többek közöttt Ónodi Eszter, Fekete Ernő, Jordán Adél és Nagy Ervin. A színház és a benne működő közösségi tér mára Budapest belváros életének szerves részévé vált.

Weboldal: www.katonajozsefszinhaz.hu