Podcast: Nagyvárosban is lehet kisvárosi hangulat

A Budapest TE meg ÉN podcastban ezúttal Balogh Samuval, Karácsony Gergely kabinetfőnökével beszélget a két műsorvezető, Veress Dóra és Gellért Gábor. A téma pedig a város jövője. Az alapfogalmak. Az élhető várost a következőképpen képzeli el Balogh Samu:

„Ha 10 percen belül el tudom érni a munkahelyem, a szolgáltatásokat, a boltot, a gyógyszertárt, közel van az óvoda és az iskola. Este el tudunk menni egy étterembe, moziba, színházba és 10 percen belül ki tudunk jutni a zöldbe. Nagyvárosban is lehet kisvárosi hangulat.”

Bécs vezeti az élhetőségi ranglistákat, és ez a város nagyon hasonlít Budapestre. De másképpen fejlesztik a várost. Most építenek egy mintavárosrészt, ehhez úgy fogtak hozzá, hogy kivitték a területre a metrót. Tulajdonképpen a semmibe. De, akik az itt épülő lakásokba költöznek, tudják, hogy a közlekedésük megoldott.

Podcast:

Budapesten a jelenlegi legnagyobb fejlesztés a Kopaszi gát környékén zajlik. A tervek szerint majd kimegy oda a villamos, és elvileg megáll a vonat. De azok a házak már állnak. És az emberek, akik oda költöznek, autóval fognak járni. Nincs más választásuk. Mi csak olyan irányokat fogalmazunk meg, olyan fejlesztéseket szorgalmazunk, amelyek a 2013-as hosszú távú városfejlesztési koncepcióban szerepelnek. Ez egy kiváló szakmai anyag, komolyan vesszük, eddig nem eszerint fejlesztették a várost.

Kopaszi gát
Fotó: BVA/Soós Bertalan

Célunk, hogy minden városlakót bevonjunk a város jövőjéről való diskurzusba. De ez egy nagyon bonyolult egyeztetés. Abban mindenkivel egyetértünk, hogy Budapesten túl sok az autó. Kevés a zöld felület. Jobb levegőre van szükségünk. De beszélni sokkal könnyebb erről. Ha a kevesebb autó azt jelenti, hogy az autókat megpróbáljuk a belvárostól távol tartani… ha a több zöld felület azt jelenti, hogy ilyeneket hozunk létre – valaminek a rovására – akkor sokakban csökken a lelkesedés. Komoly egyeztetésekre van szükségünk.


További kérdéseink, amelyekre választ kapunk:

  • Hogyan vonják be a városlakókat a Budapest fejlesztéséről szóló diskurzusba?
  • Hogyan alakul a kerékpársáv kísérlet a Nagykörúton?
  • Látható, hogy a Körúton több a kerékpáros, de kevesebb lett az autós?
  • Hogyan használhatnánk jobban a köztereinket?
  • Mennyi P+R parkolóra van szükség, és ezek fejlesztése-e a megoldás?

Borítókép: BVA/Soós Bertalan