Budapest villamoson – Galéria

Budapest villamoson – Galéria

Az első próbajárat 1887-es nagykörúti indulása után nagyon gyorsan ez lett a legfontosabb közlekedési eszköze a budapestieknek: az új vonalak évről évre szaporodtak szerte a városban. Közben lett földalatti (ami azért lássuk be, picit villamos is – például sárga, felsővezetékből szedi az áramot, és anno két, amúgy villamosvonalakat üzemeltető cég építette. De ez már egy másik történet.), és később persze lett autóbusz, elment az utolsó lóvasút, megjelent a troli, a metró, és sajnos elkezdtek fogyni a villamosvonalak, sokszor trolivonalaknak (és az autóknak) adva át helyüket.

De történhetett bármi, a villamos, a sárga villamos elválaszthatatlanul része maradt a budapesti városképnek. (Még akkor is, ha kezdetben sárga színről szó sem volt.) Elképzelni se tudnánk nélküle a rakpartokat, a körutakat, és hozzátartozik a legtöbb külváros mindennapjaihoz is.

Képek: Bódis Krisztián, Soós Bertalan. Szöveg: Kovács Tamás

Fotó: Soós Bertalan

Mostani galériánk nagyon szigorú elvek mentén készült: olyan képeket válogattunk, ahol épp bepillantunk egy villamos belsejébe. Nagy látképek helyett a város apró -de annál fontosabb- részletei következnek.

A képek kattintásra megnőnek.

Fotó: Bódis Krisztián
Ganz ICS (ipari csuklós) villamosok és Miranda Kerr. Ezt a típust direkt Budapestre tervezték. Lassan hatvan éve kezdtek el dolgozni az első prototípuson, azóta pedig számtalan változata készült. Évtizedeken át, a Combinok érkezéséig ez közlekedett a 4-es és a 6-os villamos vonalán is. (Fotó: Soós Bertalan)
Azzal, hogy a Ganz csuklós villamosoknak különböző változatai vannak, a villamosozók leginkább a különböző belső kialakításokon keresztül találkoznak. (Fotó: Bódis Krisztián)
2-es villamos halad a rakparton. Ezt a vonalat már többször beválasztották a világ legszebb villamosvonalai közé. (Fotó: Soós Bertalan)
Fotó: Soós Bertalan
Fotó: Soós Bertalan
Harmonikaajtó és Szabadság híd. (Fotó: Soós Bertalan)
Fotó: Soós Bertalan

Fotó: Soós Bertalan
Minden szín azért nem fér el egy villamoson. A legújabbakon (hannoveri villamosok, Combinok és még most is érkező CAF-ok) már nincs ott a jellegzetes barna csík. (Fotó: Soós Bertalan)
A legszínesebb utazóközönség valószínűleg a 4-6 villamosokon jön össze Budapesten, ha pedig még jobban szűkíteni akarjuk a kört, akkor az éjjel-nappal közlekedő 6-os villamos lehet a nyertes. (Fotó: Bódis Krisztián)
Fotó: Soós Bertalan
Fotó: Bódis Krisztián
Fotó: Soós Bertalan