10 legszebb szecessziós középület Budapesten – 2. rész

Az 1900-as évekre drasztikusan megváltozó nagyvárosi életkörülményeknek és követelményeknek egyre kevésbé feleltek meg a régi minták – nemcsak a hétköznapi élet területén, de a művészetben, kultúrában is újdonságra éhezett a közönség. Az ezernyi néven ismertté váló szecesszió vagy Art Nouveau (szó szerint “új stílus”) már inkább mozgalom volt, semmint egyszerű stílusirányzat. Ugyan az iparművészet területéről indult ki, de pár év alatt meghódította a világot, és az élet minden területét. Íme a tíz legszebb Budapesti középület, fürdőtől a hoteleken át a szakrális és kulturális központokig, amelyek már alig várják, hogy újra kinyithassanak a nagyközönség előtt. Íme a listánk második része.

Bartha Dorka írása.

6. Kazinczy utcai ortodox zsinagóga

A belső- erzsébetvárosi utca furcsa könyökhajlatában szinte megbújik ez az épület. Hiába a tekintélyes méretek és az izgalmas homlokzat, ha valaki nem elég szemfüles, könnyedén elsétálhat mellette, anélkül, hogy tudná, micsoda kincset hagy ki. 

Kazinczy utcai ortodox zsinagóga
Fotó: Bartha Dorka
Fotó: Bartha Dorka

Az utca felé zárt homlokzattal magasodó tömbben a zsinagóga mellett, rabbilakást, óvodát, iskolát, éttermet is találunk, a belső udvara egy Dob utcai kijárattal is rendelkezik. A komplexum építésére a hitközség 1909-ben írt ki pályázatot, végül a megbízó a Löffler-fivéreket, Bélát és Samut választotta ki a munkára.

Az építészek a szűk utcában ötletes, teraszos szintképzéssel csökkentik az épület méreteinek hatását, a monoton téglafalakat gazdag díszítéssel koronázzák, melyek formakincse a zsidó kultúrából merít és geometrikus vonalaival már a bécsi szecesszió felé kacsintgat. Az 1913-ban felavatott zsinagóga funkciót jelző kettős kőtáblát is megtaláljuk az az első emeleti ablakok között.

Kazinczy utcai ortodox zsinagóga Fotó: Bartha Dorka
Fotó: Bartha Dorka

A pártázat alatt futó héber idézet pedig a következő: „Milyen félelmet keltő ez a hely: nem más ez, mint Isten háza és ez az ég kapuja”, (1Móz 28,17). A zsinagóga belső tere is gazdagon díszített, világoskék festésen burjánzó vallási- és virágmotívumokkal. 

7. Kőbánya – Szent László-templom

Lechner Ödön egy korai – még az Iparművészet Múzeum, vagy a sorozat első részében szereplő Földtani Intézet előtt tervezett remeke Kőbányán magasodik, ahol akkoriban az építész is lakott.

Kőbánya – Szent László-templom
Fotó: Bartha Dorka

Bár az építése körül voltak nehézségek – az első terveket  1891 után Lechnernek teljesen át kellett dolgoznia, hogy a velencei Szent Márk Bazilikára hasonlító épületegyüttes helyett egy jóval konzervatívabb, a magyar hagyományokhoz alkalmazkodó változat valósulhasson meg. A végeredmény (1897-ben szentelték fel) így is lélegzetelállító, a magyaros-szecessziós jegyek mellett erősen érződik a keleties és középkori gótikus hatás is. 

Kőbánya – Szent László-templom
Fotó: Bartha Dorka

Itt is feltűnik már a későbbiekben az építész védjegyévé váló színpompás Zsolnayval burkolt tetőzet, de a belső térben a szószék és a renovált keresztelőmedence is szintén a pécsi gyár alkotásai, az eredeti üvegablakokat pedig Róth Miksa tervezte.

Kőbánya – Szent László-templom
Fotó: Bartha Dorka
Kőbánya – Szent László-templom
Fotó: Bartha Dorka

A templom Budapest legmagasabb tornyával rendelkezik, részben ezért a II. világháború alatt a németek lőállást helyeztek ide, ami miatt a templom is jelentősen megrongálódott. A teljes felújítást csak az ezredforduló környékén fejezték be, de addigra a belső freskók teljesen elpusztultak.

8. Kozma utcai zsidó temető

1893-ban nyitott meg Magyarország legnagyobb zsidó temetője, az Új köztemető mellett, viszonylag a város szélén. A díszes ravatalozó épületét Freund Vilmos tervezte, és Stróbl Alajos oroszlánjai őrzik. A századfordulótól a Salgótarjáni utcai zsidó temető mellett ide temetkezett az izraelita társadalmi és kulturális elit jelentős része is. De itt nyugszik Hajós Alfréd, Komjádi Béla, Mai Manó fényképész és Lajta Béla is. 

Kozma utcai zsidó temető
Fotó: Bódis Krisztián

A fiatal Lajta számos századfordulós síremléket is tervezett mind a két temetőbe, leglátványosabb – még mestere, Lechner Ödön hatást mutató alkotása – itt található, a Zsolnay kerámiával és Róth Miksa műhelyéből származó mozaik díszítéssel burkolt Schmidl-sírbolt.

9. Újpesti Városháza

 A grandiózus városháza építésekor, a századfordulón Újpest még önálló település volt – szépen gyarapodó, gazdag ipari vidék, bár már ekkor is szoros szimbiózisban a fővárossal. 

Újpesti Városháza
Fotó: Bódis Krisztián

A pályázatot Böhm Henrik és Hegedűs Ármin nyerte, és mintegy másfél év alatt, éppen 1900-ra el is készült az központi épület. Lechner Ödön hatása itt is felfedezhető, a mester vidéki – főként kecskeméti – városháza épülete nagyon hasonló tömegalkotásában. 

10. Zeneakadémia

Ma már nem is gondolnánk, mennyi csatározás zajlott a zene eme palotájának az építése körül. Az 1875-ben megalapított Országos Magyar Királyi Zeneakadémia hamar kinőtte Andrássy úti pompás palotáját, így a századfordulóra szükségessé vált egy még nagyobb épület emelése az oktatásnak és a hangversenyeknek.

Zeneakadémia

A tervpályázatot 1901-ben Giergl Kálmán nyerte meg, és 12 évvel később Korb Flórissal közösen ő is tervezhette meg az épületet. De miért tartott ennyi ideig a folyamat? Az építészpáros Lechner Ödön követőjeként egy izgalmas, magyaros-szecessziós elemekkel gazdagon díszített épületet álmodott meg, ám a szakma konzervatív része nemtetszését fejezte ki ezzel szemben.

Zeneakadémia
Fotó: Bartha Dorka

Végül kompromisszumos megoldás született, egy historizálóbb homlokzattal, ahol azért fel-felbukkannak a szecesszió jellemző elemei is. Az épület belső díszítését nem felejti el, aki egyszer is járt bent, a csillogó Zsolnay-csempék, a mélyzöldtől az irizáló, eozinmázas kék gömbökön és az aranyosan csillogó mozaikok azonnal rabul ejtik a látogatókat.