Bartha Dorka írása.
Az értékes, könnyen megközelíthető rozsdaövezeti területen 2014-ben a Kortárs Építészeti Központ kezdeményezésére a civil szféra még inkább parkot látott volna itt szívesen, megannyi sportolási és kikapcsolódási lehetőséggel a sűrűn beépített terézvárosi tömbök mellett. A már használaton kívüli vasúti területeknek a városi zöldfelületekbe integrálása világszerte hihetetlenül népszerű eredményekkel járt, gondoljunk csak a New Yorki High Lane-re, ahol a volt vasúti felüljáróból lett zöld sétány.
A Liget Budapest projekt keretében a Magyar Cirkuszművészeti Központ felépítéséről a Podmaniczky utca és a Nyugati pályaudvar sínpárjai valamint az Eiffel tér, a Ferdinánd híd által határol területre már a 2019-es közlöny beszámolt. De a frissebb részletek a január 28-i Magyar Közlönyből derültek ki, vette észre Népszava.
Azzal, hogy a kormány ezt a beruházást is – a korábban annyiszor bevett módszerrel – nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította, ezzel lényegében elintézte, hogy se az érintett helyieknek ne lehessen beleszólása az ügybe, de hatályon kívül helyezték a kerületi önkormányzat által elrendelt változtatási tilalmat is. A speciális státusz azzal is jár, megannyi szokásos procedúrát figyelmen kívül lehet hagyni.
„A Beruházással összefüggésben nincs helye településképi véleményezési eljárásnak, nem kell településképi bejelentési eljárást lefolytatni, építészeti-műszaki tervpályázati eljárást sem kell lefolytatni, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 27. §-a szerinti közterület alakítási terv készítésének és alkalmazásának nincs helye. “
A régészeti dokumentáció készítése is mellőzhető, ha örökségvédelmi hatástanulmány már készült, és ami igazán fájó, nem kell figyelembe venni a terület fejlesztésére vonatkozó koncepciót, valamint a hatályos építési rendeletet. Így a területen akár 80%-os beépítettséggel is számolhatnak, valamint a korábbi tervekben hangsúlyozott, fontos átjárhatóság és közlekedési kapcsolat megteremtése a Lehel út és a Podmaniczky utca között is mellőzhető, az állattartó építmények és kifutók elhelyezéséről nem is beszélve. Valamint az OTÉK által meghatározott meghatározot busz és autóparkoló helyek csupán 40%-át kell biztosítani.
A Népszava értesülése szerint Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere egyrészt népszavazást kezdeményez, a lakók véleményének kikérése érdekében, valamint egyeztetést kezdeményezett a cirkuszberuházás kormányzati felügyelőjével, Fekete Péter államtitkárral.