Ilyen lesz a lombkorona-tanösvény a Normafán, az eredeti tervek felülbírálása után

Hosszas, majd három évnyi egyeztetés után a zöld és civil szervezetekkel, jelentősen finomodtak az eredeti tervek. Az első, kissé megalomán elképzelések (egy kilométer hosszan a gerinc mentén futó ösvény, és egy 30 méteres kilátó a volt Budai Sport Hotel területén) helyett mára egy, a természetvédelmi oktatást fókuszba helyező, és a volt hotel területén kanyargó lombkorona-tanösvény a terv.

Az önkormányzat és a tervezők (Archabit Kft. és Hello Wood) szándéka, hogy az egyszerre maximum 150 látogatót befogadó lombkorona-tanösvény úgy mutassa be a Normafa természeti értékeit, hogy megóvja az ősfás részeket, és ne fokozza a Normafa terhelését az egyébként is forgalmas időszakokban. A cél egy szabályozható befogadóképességű tanösvény kialakítása, amely például a csendesebb hétköznapok látogatását lendíti fel csökkentett jegyárakkal.

Az új tanösvény a lejtős talajszintről indulna és a fák lombjai között bukkanhat ki, ahonnan csodás kilátás nyílik majd Budapestre. Az elbontott Sport Hotel területén rétet, kávézót, WC-t és egy parkos pihenőt is kialakítanának.

Ilyen lesz a lombkorona-tanösvény a Normafán, az eredeti tervek felülbírálása után
Forrás: hegyvidek.hu

A tervek módosítása során fontos szempont volt, hogy az első, nagyszabású elképzelések után hogyan alakítható ki egy olyan új nyomvonal és megoldás, amely megalapozottságával tiszteletben tartja a Normafa adottságait és értékeit. Ne felejtsük el, hogy a Normafa és környéke nemcsak kikapcsolódásra kitűnő, kedvelt kirándulóhely, de különleges természeti kincs is – a területen 400 éves tölgyek és hársfák, 2-300 éves bükkfák is állnak. Magyarországon itt található az egyik legnagyobb, kivételesen összetett idős faállomány.

Ilyen lesz a lombkorona-tanösvény a Normafán, az eredeti tervek felülbírálása után
Forrás: hegyvidek.hu

Ha a terv sebezhető pontját keressük, akkor fontos megemlíteni, hogy a fejlesztés még az új helyszínnel is a budai hegyek és a budapesti kirándulóhelyek legzsúfoltabb pontjának a forgalmát erősíti még jobban. Pont arra a tengelyre épül, amely már így is túlságosan forgalmas, ahelyett hogy széthúzná picit a kirándulókat, például Csillebérc irányába, hiszen a Gyermekvasút könnyedén biztosítja a kötöttpályás összeköttetést a különböző helyszínek között.


Az tájat és természeti környezetet óvó megoldások kialakításába az önkormányzat az alábbi szervezetekkel dolgozik együtt: Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Buda-környéki Natúrpark, Védegylet, WWF Magyarország, Levegő Munkacsoport, Normafa Természetesen Civil Koalíció, Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI), Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége Budapesti Szervezet, Egyetemes Tervezés a Fogyatékossággal Élők Szolgálatában Egyesület, Nagycsaládosok Országos Egyesülete XII. kerületi szervezet, Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége, ÖKO-DESIGN Kft.

Forrás: hegyvidek.hu