Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?

Most hogy a felújítás miatt lezárták a pesti alsó rakpart egy részét, és augusztus 15-ig alkalmunk nyílik úgy használni a Kossuth Lajos tér és Lánchíd közti szakaszát, ahogy azelőtt csak néhány hétvégére, alkalomszerűen lehetett. Idézzük fel, hogyan használták a városlakók, milyen funkciókat töltöttek be a Duna belvárosi partszakaszai korábban, mielőtt az autós forgalom teljesen bekebelezte őket.

Fonyódi Anita, a Kép-Tér Blog szerzőjének írása.

Nem volt olyan régen, mégis furcsa visszagondolni arra, hogy a nyolcvanas-kilencvenes évek előtt jellemzően még kockaköveken lehetett a partmenti utakon közlekedni.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
A Belgrád rakpart 1935-ben. FORTEPAN/GARA ANDOR

Biztosan élnek még néhányan, akik emlékeznek a Duna belvárosi szakaszán felállított Duna-uszodákra, míg azt talán már senki nem tudja felidézni közülünk, hogy a rakodópart mellett, ahol az áru a kisebb hajókról, dereglyékről vagy uszályokról a szárazföldre érkezett, egymást érték a piacok és a vásárok.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1961. A budai alsó rakpart a Bem József téri hajóállomásnál. FORTEPAN/ ETH ZÜRICH

Az első kő rakodópartot 1853-ban a Lánchíd pesti hídfőjénél építette a Duna Gőzhajózási Társaság, hogy a hajói ki tudjanak kötni a part mellett. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1871-ben kezdett hozzá a folyam szabályozásához és a rakpartok, kikötők, közraktárak építéséhez.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1872. Az újlaki rakpart a Császár fürdővel és a még szinte beépítetlen Rózsadombbal. FORTEPAN/GGAABBOO,

Míg korábban az áru többnyire vízi úton érkezett a városba, a forgalmi dugók nem az utakon, hanem a folyam belvárosi szakaszán alakultak ki, így a hatóságoknak a tizenkilencedik században még a kikötőhelyeket kellett szabályoznia, hogy a teherszállító hajók elférjenek. Az árut többnyire kézzel pakolták ki a jármű és a rakodópart közé fektetett pallókon, esetleg a parton álló darukat vették igénybe.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
A Rakpart, szemben a Gellérthegy a Citadellával. Klösz György/ FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Teherhajó kikötő és raktárak a pesti alsó rakparton. Klösz György/ FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Teherhajó kikötő és raktárak a pesti alsó rakparton. Klösz György/ FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA

A rakodópart hosszában, a pesti Belváros lépcsősen kialakított partmenti szakaszán rendszeressé váltak a piacok és a vásárok.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Piac a Petőfi téri hajóállomásnál. Klösz György/ FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Dézsás facsemeték, hordók kupacban és megrakott szekerek – a pesti alsó rakpart a Vigadó térnél, háttérben a Széchenyi Lánchíd.
Klösz György/ FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1905. A pesti alsó rakpart, háttérben a Szabadság (Ferenc József) híd. FORTEPAN/ Magyar Földrajzi Múzeum- Erdélyi Mór cége

A túlparton, Budán nyugodtabb volt az élet, sokáig csak kisebb, lokális piacok működtek az akkori Bomba (ma Batthyány) és a Döbrentei téren.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Bem rakpart. FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA, Klösz György fényképei

Egy jó ideig közlekedtek a kofahajók, amelyek a Duna-menti településekről gyűjtötték össze a kistermelőket és árusokat, jellemzően éjszakai indulással és másnap déli visszaúttal. Mire megépültek a vásárcsarnokok, a kofahajók utasainak és szállítmányainak a Vámház tér mellett felépült Nagycsarnok vagy Budán a Bem tér volt gyakori célállomása. A Mohácsról, Baján, Dunaújvároson át éjszaka közlekedő járat 1967-ben szűnt meg.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1927. A budai alsó rakpart. A Folyamőrség őrnaszádjai. FORTEPAN/ Göcseji Múzeum

A 30-as években a Csepeli Szabadkikötő megépítésével a teherforgalom áthelyeződött a belvárosi szakaszokról. Ekkor lebontották a part menti raktárakat és az emberek birtokba vehették a korábbi rakodópartot, de az idilli állapot csak a második világháborúig tartott, ami hatalmas pusztítást végzett.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1957. Az újpesti rakpart a Szent István park mellett. Fortepan/FSZEK, Sándor György.

Az újjáépítés időszakában ismét a rakodásé lett a főszerep, ezúttal az áruk helyett az építőanyagoké, s még az ötvenes években is kőtömbök és sóderhegyek csúfították a folyam partjait. Az autók egyeduralma a hatvanas években köszöntött be és a mai napig is tart. (Forrás: Kolundzsija Gábor: A rakodópart kövei). A Fortepan képein viszontlátjuk a Margit hídtól délre, a pesti rakpart melletti területet – részben a mai Képviselői Irodaház (Fehér Ház) helyén-, ahol az egykori ideiglenes vízmű állt.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA, Klösz György fényképei, 1883.

A vízmű története 1867-re nyúlik vissza, amikor Budapest vízzel való ellátása komoly feladat elé állította a várost, s végül a közgyűlés William Lindleyt bízta meg a megtervezésével. Az angol mérnök munkájának köszönhetően a mesterséges szűréssel működő vízmű még a következő évben elkezdett működni a mai Kossuth tér, az Országház helyén. Később továbbfejlesztették és bővítették, még sokáig foglalta el a partmenti, értékes telkeket.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
FORTEPAN/BUDAPEST FŐVÁROS LEVÉLTÁRA, Klösz György fényképei, 1895 körül.

A vízpart a kezdetektől hozta magával a fürdők és az uszodák jelenlétét, amelyek az 1830-as évektől jöttek igazán divatba, először katonai úszóiskola és több fürdő jelent meg a víz belvárosi szakaszán. Később a fürdőélet felvirágzott, több uszoda nyílt a pesti oldalon, fiatalok és öregek is egyaránt szívesen lubickoltak, a baj csak az volt, hogy a belépőért fizetni kellett, így a folyóvízben úszkálás lényegében megmaradt a polgári rétegek szórakozásának.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest Gyűjtemény: Duna-fürdő 1935 körül.
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1935-ös légifotó a dunai uszodákról, az Erzsébet és a Szabadság (Ferenc József) híd között. FORTEPAN/ ZAINKÓ GÉZA

Az 1910-es években több Dunafürdőt létesítettek és kedveltek voltak a Duna vizén lebegő uszodák is. A két világháború közötti időszakban nagy népszerűségnek örvendett az újlaki rakparton létesített strandfürdő.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1930. A Duna Strandfürdő az újlaki rakparton. FORTEPAN/AR
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1935. FORTEPAN/MZS/ Ofner Károly
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1932. FORTEPAN/Gara Andor

Ez a budai oldalon, a Lajos utcára merőleges Sajka utca vonalában, a Margitszigettel szemben helyezkedett el, két me­dencével, az egyik betonból épült, meleg­vizes medence, míg a másik a Dunába épített uszoda volt.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1956. Az újlaki rakparton, szemben a Margitsziget. FORTEPAN/ Lencse Zoltán

A második világ­háború után a Duna-uszodák is megszűntek, a megrongálódott szerkezetük faanyagát tüzelőként hasznosították.

Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1941.  A pesti alsó rakpart, Belgrád rakpart. FORTEPAN/Lajtai László
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1967-es lazulás. FORTEPAN/ HERPAY GÁBOR
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
1971. FORTEPAN/PÉTERFFY ISTVÁN
Élet a rakpart kockakövein, avagy mi volt itt az autók előtt?
Kacsázó gyerekek és a felújítás alatt álló Széchenyi Lánchíd az Eötvös tér felől, a pesti alsó rakpartról nézve 1973-ban. FORTEPAN/SZALAY ZOLTÁN

Felhasznált irodalom: