Így repülnek el a Lánchíd oroszlánjai – GALÉRIA

Így repülnek el a Lánchíd oroszlánjai – GALÉRIA

Egy híd felújítása tele van látványos fordulópontokkal. Pár hete ott voltunk a pályalemezek bontásánál, a BKK július végén bemutatta a készülő új pályalemezeket, most oroszlánreptetésen jártunk a híd lábánál.

Megkezdték a kőoroszlánok elszállítását a Lánchídnál, elsőnek a pesti oldal északi (MTA felőli) oroszlánja emelkedett a levegőbe. A szállításhoz három részre bontották a szobrokat, a fej így 4,3 tonnás, a sörényt és a test nagy részét tartalmazó harmad 5,5 tonnás, a test hátsó lába 2,8 tonnás, így a négy oroszlánnál összesen bő ötven tonnányi követ kell megmozgatni. Ez nagyjából 280 valódi hím oroszlán súlyával egyenlő. (A harmadoláshoz az eredeti illesztések mentén szedték szét az oroszlánokat, azokat ugyanis darabokban faragta ki Marschalkó János 1852-ben.)

Az oroszlánokat Újpestre szállítják, ahol nekik pihenő, a restaurátoroknak pedig komoly munka következik: a sóskúti mészkőből készült szobrokat részletesen át kell vizsgálni, megerősíteni, megtisztítani, majd javítani, szükség esetén pótolni kell a hiányzó részeket. A híd őrzését és díszítését 2022 végétől látják el újra.

A képekre kattinva galéria nyílik.


Az oroszlánoknak VAN nyelve

A széles körben ismert legenda szerint a szobrász hídavatáson szégyenében a Dunába ugrott, amikor valaki felfedezte, hogy nincs nyelve az oroszlánoknak, ebből viszont egyetlen szó se igaz:

  • a szobrok 1852-ben készültek el, tehát nem voltak ott az 1849-es hídavatáson,
  • van nyelvük, csak alulról nem látszik,
  • Marschalkó nem lett önkgyilkos a szobrok átadásakor, 1877-ben halt csak meg.
A bal alsó szemfogra koronát kell építeni, le kell szedni a fogkövet, de korához képest példásan szép fogsor. (Fotó: Kovács Tamás)

Harci sérülések

A Második világáhború végén a Lánchidat a visszanovuló német alakulatok felrobbantották. A robbantás a pesti oldalon sikerült, Budán nem, így a budai oroszlánok jó állapotban maradtak, túlparti testvéreik viszont komoly sérüléseket szenvedtek.

(Fotó: Fortepan / Glázer Attila)
(Fotó:Fortepan / Berkó Pál)
Felmászva a déli (Erzsébet-híd felőli) oroszlánhoz, jól látszanak a korábbi sérülések restaurált nyomai. (Fotó: Kovács Tamás)

Mi történik most a Lánchíddal?

Már üzemel a hídon az a bakdaru, ami a bontáshoz és az építéshez szükséges anyagokat szállítja, ez segít a vasbeton pályalemezek elbontásában is. A hídfőnél pedig ott pihennek az első darabjai az új pályalemezeknek, amik vasbeton helyett acélból készülnek, könyebbek és tartósabbak a korábbi szerkezetnél. A messziről látható állványok, amik a láncokat és a függőlegges tartórudakat takarják azért szüségesek, hogy alattuk el lehessen végezni a láncok újrafestését. A felújításra a BKK külön oldalt hozott létre, ahol az összes fontosabb eseményt követni lehet.

Távozó oroszlán a frissen érkezett új pályalemezek mellett
Elbontott régi hídelemek, háttérben a pályalemez vasbetonjai.

Szöveg: Kovács Tamás