Az, hogy kerékpáros közlekedés fellendülése milyen jótékony hatással van egy nagyváros élhetőségére és állapotára, rengeteg kutatás támasztja alá. Szerencsére Budapesten is bőven találunk nagyon szuper kezdeményezéseket, amelyek valahogy mind a bringázás körül forognak. De az a tény sem elhanyagolható, hogy 2019 óta majd 20%-kal nőtt a biciklis forgalom is a városban.
Bartha Dorka írása
Ha Budapest bringásbaráttá alakulását nézzük, talán azt lehet mondani, éppen egy hosszú folyamat közepén vagyunk, azon a ponton, ahol már mindenki számára láthatóak és érezhetőek a változások, de még nagyon sok tennivaló is vár.
Az elmúlt 3 évben igazán látványos változások indultak meg, a kerékpáros forgalom robbanásszerű növekedése 2019 óta – részben a járvány miatt részben az egyre több fejlesztés miatt – szembetűnő (2019-2021 közti 18%-kal növekedett a budapesti biciklis forgalom a Magyar Kerékpárosklub adatai alapján). 2020-ban megújult a közbringa rendszer is, ami sokkal jobb kerékpárokkal, egyszerűbb és olcsóbb bérléssel tért vissza a budapesti utcákra, folyamatosan épülnek ki az új kerékpártárolók, szaporodnak a bicikliutak és egyes autós utcák forgalomcsillapítása és bringásbarát fejlesztése is. A folyamat egyik legfontosabb és látványosabb momentuma a nagykörúti bringasáv felfestése és megmaradása volt. Na de nézzük, kik azok, akik már akkor a bringára pattantak, amikor mi még csak álmodoztunk róla, és rengeteget tettek a bringás kultúra népszerűsítéséért?
A különleges nevű szervezet 2011-ben jött létre, céljük nem csak a tenni akarás, de a társadalmi apátiából való kimozdulás és figyelemfelhívás is volt. Eleinte ételadományok osztásával kezdték a munkát, a pesti éjszakában két keréken gurulva látogatták a leginkább szükségben lévőket.
Azóta hatalmasat nőtt a szervezet és bár eredeti célkitűzéseik megmaradtak, sok-sok más projektet is elindítottak. Programjainkon keresztül sokféle módon közelítenek a hajléktalanság és az előítéletesség problémájához, de fontos számukra az önkéntesség népszerűsítése, a közösségépítés és az előítéletek lebontása.
Az ukrajnai háború kitörésekor az elsők között voltak, akik adományok gyűjtésébe fogtak – olyan tömegek mozdultak meg a felhívásukra nem csak itthon, de világszerte, amiről még ők sem álmodtak volna. Munkájukat azóta is töretlenül folytatják, ha megteheted csatlakozz vagy támogasd őket te is.
Az első nagy budapesti bringás felvonulás, a 2004 és 2013 között megrendezett Critical Mass örököse, amin rendszerint tízezrek vesznek részt. A kezdeti célok megvalósulása után – kitörni s bringás szubkultúrából – már azért szerveznek és tekernek, hogy minden évben új és újabb emberek láthassák egy napig máshogy Budapestet, másrészt hogy felhívják a figyelmet a bringás fejlesztések iránti igényekre.
Az idei, április 23-án megrendezett I bike budapest az Üllői úti kerékpársávért és a bringázható Lánchídért zajlott
Eredetileg egy 2011-es documentarist road movie projekt volt, amikor egy magyar diák a madridi egyetemi féléve után úgy döntött, hogy hazateker Budapestre. Azóta már jártak Erdélyben is, sőt egy közel 50 részes zenés projektjük is van, az “imaginary nightride sessions”, ahol különböző DJ-k keverik a kerékalávalót, ha zenét keresnél a magányos éjjeli bringázásokhoz.
Évente több alkalommal is szervez a Magyar Kerékpárosklub hangulatos bringás reggeliket Budapesten. Hogyan is kell ezt elképzelni? A legnépszerűbb bringás útvonalak mentén bukkannak fel kora reggel kis pultokkal, és aki olyan szerencsés, hogy épp arra teker, az kaphat kakaóscsigát, kávét, péksütiket, túrórudit, teát, üdítőt, amit szeretne és ami éppen van az adott ponton. Közben lehet beszélgetni, ismerkedni, és persze bezsebelni a kocsiban és dugóban ülők irigykedő pillantásait.
Fontos és szimbolikus üzenete is van annak, ha egy város vezetőjét két keréken is meg lehet lesni az utcán. Karácsony Gergely főpolgármester nem csak első munkanapjára érkezett bringával a Városházára, de azóta is aktívan biciklizik.