A héten jött egy hír új buszok érkezéséről és a céldátumról, miszerint 2023-ban Budapesten már kizárólag alacsonypadlós buszok fognak közlekedni. Miért hír ez? Miért fontos, hogy egy busz alacsonypadlós legyen?
A kérdésre válaszolhatnánk egy darab fényképpel is. Így nézett ki az első autóbusz, ami a főváros útjain menetrendszerűen közlekedett 1915 márciusától:
![](https://budapestbrand.hu/wp-content/uploads/2022/10/austrodaimlerbusz1915.jpg)
Mint látható, az autóbuszközlekedés nem úgy indult, hogy mindenki alanyi jogon használhassa. Akadálymentesítésről 100 évvel ezelőtt szó sem volt, ez a közlekedésben és a várostervezésnél sem volt szempont.
![](https://budapestbrand.hu/wp-content/uploads/2022/10/1916villanyigyorgy-scaled.jpg)
![](https://budapestbrand.hu/wp-content/uploads/2022/10/fortepan_170122-scaled.jpg)
Sok épület és járdafelhajtó a mai napig képtelen kezelni a kerekesszékes vagy biciklis közlekedést. A járműgyártókat is előbb foglalkoztatták technikai újítások, mint hogy minden utas kiszolgálására alkalmas járműveket hozzanak létre. Kerekesszéken pedig már közlekedtek emberek, (a háború árnyékában pláne), de a sok macskakő ellenére az úttesten kellett haladniuk.
![](https://budapestbrand.hu/wp-content/uploads/2022/10/1952magyarrendor-767x1024.jpg)
Biciklivel úgyszintén. Ha nagyobb távolságot kellett megtenni, erre a tömegközlekedés alkalmatlan volt.
![](https://budapestbrand.hu/wp-content/uploads/2022/10/PechyLaszlo-scaled.jpg)
Minden nagyvárosnak elsődleges célja, hogy élhető közeget biztosítson az egyre növekvő lakosságának, gyakorlatilag kötelező irány a megosztásra építő és közösségi közlekedés vonzóvá tétele. Mindenki számára. Az alacsonypadlós busz az egyik első lépcső…