Kiállok érted… kiállok magamért… De ki áll ki értük?

Két előadásról szól a Budapest Te+Én podcast következő epizódja. A „Kiállok érted” arról szól, hogy milyen könnyen válhat emberkereskedők áldozatává egy problémáival egyedül küszködő, állami gondoskodásban növekedő fiatal. A „Kiállok magamért” témája pedig az, hogyan lehet nehéz körülmények közül is integrálódni a társadalomba. A Láthatáron Csoport és a KV társulat előadásait a Stúdió K-ban és gyermekotthonokban lehet megnézni. Ameddig még meg lehet őket nézni.

Feuer Yvette a Láthatáron csoport, Urbanovits Krisztina a KV társulat képviseletében volt a vendégünk.

Ti ketten bizonyos szempontból eléggé hasonló életutat jártatok be. Mindketten voltatok Ascher Tamás híres zalaszentgróti táborában. És mindketten kaptatok amerikai ösztöndíjat. Mit kaptatok Amerikától?

Feuer Yvette: Megtanították nekünk, hogy mindent neked kell intézni, minden a te feladatod. Azt mondják a színészek, hogy mennyire terhes, hogy ki kell találnom, hogyan számlázzak, hogyan szerződjek. Persze. De ez is az életed része. Felelsz magadért és nincs kire nézni és várni.

Kiállok érted… kiállok magamért… De ki áll ki értük?
Feuer Yvette

Urbanovits Krisztina: Amerikában mindenki nagyon koncentráltan dolgozott. Hiába volt egy kis olvasószínházi szerep, abba adott bele mindent. Ugyanis soha nem lehet tudni, hogy ki a nézőtéren. Ki figyelt fel rád. Ki ad egy igazán jó szerepet. Magyarország sokkal belterjesebb. Az számít, hogy kit ismersz. Magyarországon a színészek még mindig úgy gondolják, hogy „nekem járnak a szerepek, az öltöző, a gondoskodás, a biztonság”. Miközben recseg-ropog és fenntarthatatlan a színházi rendszer. Nemcsak a függetlenek vannak bajban – akiket éppen konkrétan kinyírnak – de a többieknek is fel kell készülniük a „változásra”.

A függetlenekkel nem tud mit kezdeni a kultúrakommunikáció…

Urbanovits Krisztina: Először amatőrök voltunk. Utána lettünk alternatívok. Most a független szó lett egy ideje. Csak nem értjük, hogy mitől független. Talán a pénztől. Nem tartozunk sehova. Ezer pályázatot írunk. Ennek van most vége. A kör bezárult.

Feuer Yvette: Múltkor egy Kiállok Magamért előadás után odajött egy kedves néző. Elképesztő siker volt. Nagyon gratulált, azt mondta, hogy el van ájulva az előadástól. És azt kérdezte: „és ti egy műkedvelő társulat vagytok?” Nem, profi színészek vagyunk. Nagyon elnézést kért, de egy pillanatig sem haragudtam rá. Nem játszom sorozatokban, nem ismernek, eddig egyetlen előadásunkat sem látta, jogos volt a kérdés.

Urbanovits Krisztina: A „Kiállok érted” előadásunkat – amikor még létezett az EMMI – Kásler miniszter úr „2021. év társadalmi innováció” díjjal tüntette ki. Idén már semmilyen támogatásunk sincs. Egy másik minisztériumi szobában más döntések születtek. Először volt a Norvég Civil Alap, aztán az NKA, majd a Belügyminisztérium karolt fel minket. Láttak benne potenciált, az ORFK támogatásával futott az előadás. Most támogató nélkül maradtunk. Meghívásaink vannak iskoláktól, egyelőre nem tudunk menni.

Kiállok érted… kiállok magamért… De ki áll ki értük?
Urbanovits Krisztina

Podcast – hallgasd meg!

Kérdések, amelyekre választ kapunk:

Mit tud a független színház, amit más színházak nem?

Mi a különbség az amatőr, az alternatív és a független között?

Értelmezhető az a kérdés, hogy melyik színház jobb?

Hogyan működik egy költséghatékony színház?

A független színház mindig társadalomkritikus?

Hogyan szólíthatja meg a színház a magára hagyott gyerekeket?

Hány állami gondozott fiatal él Magyarországon?

Hányan kallódnak el közülük?

Hogyan tehetünk értük?