Én nem Kossuth-díjat akarok, hanem Oscart!

… Ezt mondta a Baltazár Színház egyik művésze, amikor a rendező azt kiabálta neki: a játékodért egyszer Kossuth díjat fogsz kapni. 25 éves a Baltazár Színház. Ebből az alkalomból beszélgetett Elek Dórával, a Baltazár Színház művészeti vezetőjével a Budapest Te+Én podcast két műsorvezetője: Veress Dóri és Gellért Gábor. A Baltazár Színház művészei sérült emberek. Olyan alkotók ők, akik bebizonyítják, amit Elek Dóra állít: „nincs olyan, hogy ahhoz képest”! Egy színház, egy előadás, egy színész vagy jó, vagy rossz.

Honnan jött a gondolat?

Franciaországban jártam egyetemre. Egy óra keretében lementünk egy fesztiválra, Orleans mellé. Egy francia és belga társulatot láttam játszani, mindkettőben sérült fiatalok játszották a szerepeket. Sosem találkoztam előttem ilyennel. Különleges volt, katartikus élményt éltem át. Itt lett a csíra belém ültetve. 5 évig érleltem magamban az élményt és akkor döntöttem el, hogy ezt akarom csinálni.

Én nem Kossuth-díjat akarok, hanem Oscart!
Baltazár Színház (Fotó: Bege Nóra)

Honnan tudtad, hogyan kell egy sérült emberhez viszonyulnod, hiszen nem vagy gyógypedagógus?

Ledöntöttem egy falat. Színészt kerestem, nem érdekelt, hogy a civil életben ki mire képes. Ki tud számokat magabiztosan összeszorozni. Az érdekelt, hogy kinek van színpadi jelenléte. Kire kell odafigyelnem? Nagy művészeket nyertem meg az előadásainkhoz és mindig az volt az első kérdésük: hogyan viselkedjek? Hogyan kell bánni ezekkel a fiatalokkal? Mindig azt válaszoltam: bánj úgy vele, mint bármelyik kollégáddal.

De valószínűleg nem úgy fog reagálni, mint ahogy a színházban ez megszokott…

Elképzelhető. És akkor mi van? Fő, hogy már van kommunikáció.

Én nem Kossuth-díjat akarok, hanem Oscart!
Elek Dóra (Fotó: Bege Nóra)

Színészeket felvételiztettél?

Nem egészen. Összegyűjtöttem 50 embert, akikkel dolgoztam három hónapig. Aztán azt mondtam nekik, hogy az maradjon, aki színész akar lenni. Aki úgy gondolja, hogy az életének ez egy fontos feladata. Teljesen ledöbbentek. Az eddigi életükben mindig függtek és függtek. A szüleiktől, a pedagógusoktól, soha nem volt döntési joguk. Most pedig önállóan kellett dönteniük és tudtak dönteni.

Amiről még szó esik:

  • Eljuthat egy sérült színművész a Kossuth-díjig?
  • Hogyan fogadta a gyógypedagógus szakma Elek Dóra ténykedését?
  • Hogyan alakult az egyetem és a Baltazár Színház viszonya?
  • Aki nem jön el megnézni a Baltazárt, miért marad otthon?
  • Milyen előítéletekkel kell megküzdenie a Baltazár Színháznak?
  • Hány éves kortól érdemes megnézni egy előadást?
  • Mit jelent az a szó egy sérült ember számára, hogy „élettapasztalat”?
  • Hányan dolgoznak a Baltazárban?
  • Hogyan került a Baltazár közelébe Király Tamás?
  • Hogyan került el a Baltazár Színház Indiába?
  • Hogyan sikerült az együttműködés a Nógrád megyei cigány önkormányzattal?
  • Hogyan születik meg egy előadás?