Muhi András lett a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke. Muhi András egyetlen filmterve sem kapott támogatást hosszú évek óta. Mi ez, ha nem ellentmondás? Hogyan tudja képviselni és támogatni a tagságot, hiszen ebben a pillanatban még saját érdekeit sem képes érvényesíteni, hiába a rengeteg díj, a rengeteg szakmai tapasztalat? Ezt az ellentmondást próbálta feloldani a Budapest Te+Én két műsorvezetője, Veress Dóri és Gellért Gábor. Izgalmas válaszok születtek.
A magyar filmszakma teljesen megosztott…
Amikor az első Fidesz kormány irányította az országot, még összetartott a szakma. Az összes pénzt nagyjából két filmre adták akkoriban. Akkor forgott a Hídember 1,8 milliárdból és akkor készült el a Bánk bán – Káel Csaba rendezésében – 800 millióból. Ez a két film megkapta körülbelül 6 év teljes filmkultúra-költségvetését. Akkor jött létre a filmes kerekasztal. Én a fiatal alkotókat képviseltem: Miskolczi Péter, Hutlassa Tamás és Sipos Áron voltak a tárgyalópartnereim. A tárgyalásaink nyomán született meg a 2004-ben elfogadott filmtörvény, amely teljes szakmai konszenzus mellett készült el. A Fideszt leváltották, és a következő kormány elfogadta a filmtörvényt. Ezt a törvényt azóta kiherélték. A fontos pontokat, amelyek a demokráciára emlékeztetnek, kiirtották.
Te lettél a Filmművész Szövetség elnöke, pedig ebben a pillanatban nincs érdekérvényesítő képességed.
Valóban. Ráadásul egyhangúan szavaztak rám, titkos szavazással. Azért is lepődtem meg, mert folyamatosan, évek óta támadom a rendszert, és soha nem kaptam bátorítást. Soha, semmit. Még olyan sem történt, hogy felhívtak, „jó voltál”. Mégis rám szavaztak. Pedig sokan a megúszásra, a kollaborációra játszanak. Hátha mégis akad valahonnan pénz. Valami morzsa. Tudták, hogyha rám szavaznak, akkor itt konfrontáció lesz a hatalommal. Mégis engem választottak. Úgy tűnik mindenkinek megszólalt a jobbik énje.
Honnan tudod, hogy a kormánnyal való vitában neked van igazad?
Meggyőződésem, hogy igazam van. Nagy stúdiót vezettem. Mindig a versenyben voltam és vagyok érdekelt. Abban, hogy a tehetséges kapjon lehetőséget. Mindig meg lehet állapítani, hogy ki tehetséges. Ki a második, a harmadik, a negyedik.
A tehetség felismerése nem szubjektív gondolat?
Nem. Ez felismerhető, megítélhető és nem ízlés kérdése.
Podcast – hallgasd meg!
Kérdések, amelyekre válaszokat kapunk:
- Milyen minőségűek a most elkészült magyar filmek?
- Milyen szempontok alapján kell egy filmet elemezni?
- Hogyan változtak meg az amerikai filmek?
- Miért bukott el az SZFE ellenállása?
- Miért maradunk ki az összes európai kooprodukcióból?
- Miért nem nyer komoly díjakat a „Larry”, holott megérdemelné?
- Érdemes egy Skopje-i díjról beszélni?
- Hány fesztivál van a világon, amelyre érdemes filmeket nevezni?
- Milyen szavakkal utasította el a Berlini Filmfesztivál a Larryt?
- Mit jelent a no-budget?
- Kik dolgoznak no-budget költségvetésből?
- Mi Andy Vajna történelmi bűne?
- Mit lehet most tenni a Magyar Filmművész Szövetségben?
- Meddig kell és érdemes tárgyalni?