O. Horváth Sári fiatal magyar drámaíró. Veszprémi lányként 2017-ben végzett színházrendező szakon Bocsárdi László osztályában, Marosvásárhelyen. A rendezés mellett íróként is dolgozik független és kőszínházi előadásokban Magyarországon és Romániában egyaránt. A tavalyi Nyílt Fórum Vilmos-díjas darabjának, a „Lenni vagy nem” szerzője, amely arról szól, hogy vállaljunk gyereket, vagy nem. Meg az életről. De vannak még darabjai: Anyám Suzukija, Életigen, Vagy nem lenni, Hitler Abbát énekel. O. Horváth Sári fiatal, kortárs drámaíró. Az ő színháza – és így a Budapest Te+Én podcastja is – a máról beszél.
Mikor a „Lenni vagy nem” című darabomat írtam, még Marosvásárhelyre jártam egyetemre. A velem párhuzamos színészosztályban a 12 fiatal színész közül 2 volt fiú. Megállítottak a folyosón a társaim, hogy „te tudsz a „Mikvén” és a „8 nőn” kívül olyan darabot, ahol a szerepek többségét lányok játsszák? Nem tudtam, hát írtam. Ez volt az egyik oka, hogy a gyerekvállalásról írtam darabot. Ez a potméter már akkor is nagyon fel volt húzva a magyar társadalomban. Adta magát, hogy elmeséljek egy történetet.
Megírtam a folytatását is, a fordítottját. Az a címe: „Vagy nem lenni”. A Lenni vagy nemben egy férfikarakter áll a középpontban, rajta keresztül látjuk a női szereplők sorsát. A folytatásban egy nő áll a középpontban és a segítségével öt férfi történetét mesélem el.
Hogyan találod meg a darabjaid történeteit?
A történetekért már nem kell beülni egy kocsmába beszélgetni. Minden ott van az interneten. Fordulópontok és fontos pillanatok. Csak el kell olvasni. És járok a városban. Kimegyek az utcára, felszállok a villamosra és megélem, látom, hogy mi történik. Jegyzetelni sem kell. Persze a legjobb beszólások, amelyekre mindenki azt mondja, hogy ilyen nincs… ez sok… mindig azok a megtörtént esetek.
Magadat is beleírod a történetekbe?
Íróként sosem teszem bele magam a történetbe. Amikor az ember fiatal szerző, sokat gondolkodik azon, hogyan mutathatná meg magát egy jelenetben. Ez egy kicsit bölcsészgondolkodás. Eleinte én is megpróbáltam beleírni magamat, a véleményemet a darabokba. Ezeket a mű a végén mindig kidobja.
Podcast – hallgasd meg!
Amiről még szó esik a podcastban:
- Hogyan lehet nekifogni az írásnak?
- Miről kell dönteni, mielőtt az ember írni kezd?
- Milyen katolikus iskolába járni, ha az ember nincs megkeresztelve?
- Hogyan találkozott Sári a színházzal?
- Hogyan lett ebből szenvedély?
- Melyik darabban statisztált először?
- Miért Marosvásárhelyen tanult színházrendezőnek?
- Mennyire szabad hozzányúlni egy darabhoz?
- Miért érdekli a dákóromán elmélet, és mit akar kezdeni vele?