Öt év után újra: Budapesti Színházak Éjszakája!

Berlinben látott hasonló rendezvényt, majd, amikor a Katona József Színház igazgatója lett, javasolta a budapesti városvezetésnek, legyen itt is egy éjszaka, amikor a színházak kinyitják titkos tereiket a nézők számára. Máté Gábor ötletéből indult a Budapesti Színházak Éjszakája, amely most öt év kihagyás után újjászületik, és 43 csatlakozó színház programjával várja a nagyérdeműt. A Budapest TE meg ÉN podcastban Máté Gáborral és Benkő Nórával, a programot szervező Városmajori Szabadtéri Színpad és Kristály Színtér ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Veress Dóra és Gellért Gábor interjúja

Március 23-án több mint 250 programon vehet részt az, aki karszalagot vált a Budapesti Színházak Éjszakájára. Az esemény honlapja szerint a kulisszajárásokon és nyílt próbákon kívül rendhagyó, vidám és izgalmas programok várnak a nézőkre, például reggeli jógaóra Jordán Adéllal, belvárosi futás Száraz Dénessel, vagy erotikus táncóra Szabó Győzővel; de megtanulhatják a kellékbor elkészítését, bepillanthatnak a báb- vagy maszkkészítés rejtelmeibe, gyorstalpaló színészképzésen is részt vehetnek, vagy rendezővé, jelenet íróvá, szinkronszínésszé is válhatnak egy-egy program erejéig, végül pedig színészzenekarok vagy az esemény hivatalos dalát jegyző Aranyakkord zenekar koncertjével, vagy Infragandhi dj-szettjével zárhatják a napot.

Máté Gábor (Fotó: Süveg Áron)

Személyes emlékek

A podcast elején Máté Gábor eloszlatja a mítoszt: habár valóban az ő ötlete volt a Budapesti Színházak Éjszakája, de ő is a hasonló berlini esemény mintájára találta ki és javasolta itthon a főváros vezetésének a megvalósítását. Ma már igazgatóként nem résztvevője, inkább felügyelője a Katona József Színház aznap esti programjainak, de egy régi emléket felidéz azokból az időkből, amikor színészként is szerepelt a programon:

„Egyik évben Kocsis Gergő készített a kritikusokról egy remek összeállítást, abban felléptem, én Bóta Gábort alakítva próbáltam meg a kritikusnak kicsit odapörkölni. Nagyon örült neki, egyszer később be is hívott a műsorába, mindenáron azt akarta hallani, hogy hogyan utánzom.”

Idén Dankó István találta ki a Katona programját, amelyről az igazgató annyit árult el, hogy például Gyabronka József Dante maratont tart majd, kulisszajárásokon lehet részt venni, játszik aznap a színészekből álló KatonaZenekar, és kortárs művekkel is megismerkedhetnek az odalátogatók.

Benkő Nóra is személyes élménnyel kezdi a beszélgetést, visszaemlékezik arra, amikor színházrajongó gimnazistaként mindent megtett azért, hogy bejusson a színházak kulisszái mögé, ezért kitalálta, hogy interjút kér nagy színészeinktől.

Benkő Nóra (Fotó: Juhász Éva)

Emlékszem, Bubik István körbevezetett a Nemzeti Színházban a zsinórpadon és mindenhol, a kulisszák mögött. Nekem 16 évesen életem egyik nagy élménye volt, hogy vele nézhettem meg ezeket a tereket. Azt gondolom, hogy minden színházba járónak nagy vágya, hogy bepillantson oda, ahova az van kiírva, hogy: Tilos a belépés!”

Minden egy!

Az esemény szlogenje úgy szól: „Minden egy!”. A jelmondat értelmezését a szervezők a részt vevő színházakra hagyták, sőt, felkérték az összes teátrumot, hogy a Budapesti Színházak Éjszakája műsorfüzetében fogalmazzák meg, mit jelent számukra ez a mondat.

„Próbáltuk kitalálni a program filozófiáját és feltenni a kérdést, miért is csinálunk mi egy ilyen programot. Kicsit távolabbról is rá akartam nézni, és nem csak egy hagyományt továbbvinni.  Azt gondoltam, legyen az egész összefogó eleme az a mondat, hogy „Minden egy!” Ez lett a szlogenünk, mert talán most ez a legfontosabb: hogy legalább egy estén át legyen a budapesti színházi világ egy egység!” – fogalmazza meg Benkő Nóra a szlogen mögötti szándékot.

„Sajnos én nagyon idillikusnak tartom ezt a gondolatot.” – kontrázik Máté Gábor. „De a törekvés mellé oda tudok állni, miközben egészen tragikusnak látom, hogy mennyire nem így van.  (…) Nehezen képzelem el, hogy a mi úgy nevezett törzsközönségünk elmenjen olyan helyre, ahová nem szokott menni, mondjuk a Katona nézője az Operettbe, a Budapesti Színházak Éjszakáján.”

„A Városmajori Szabadtéri Színpadnál az a mondásunk, hogy nem lehet véleményünk olyasmiről, amit nem láttunk.” – hoz példát Benkő Nóra arra, hogy mennyire nem szabad szemellenzővel járni színházba, majd elmeséli, hogy a nyári színház repertoárjának összeállításakor Peremartoni Krisztina művészeti vezető, aki felelős a programért, mindenhova elmegy az évad tervezésekor, és megnéz mindenféle színházi előadást itthon, vidéken és határon túl is, célja, hogy megismerje a teljes palettát a döntés előtt.

 „Annál jobban nem utálok semmit, mint amikor véleményünk van olyasmiről, amit nem láttunk. Azért lenne jó, ha átmennének a Budapesti Színházak Éjszakája nézői egyik helyről a másikra, mert utána tudnak érdemben beszélgetni arról, hogy mi tetszik nekik. (…) Itt nyitni lehet olyan függetlenek felé is, akiket eddig nem ismertek. Én arra bíztatok mindenkit, ne csak a kőszínházak legyenek a fejükben aznap, hanem a kisebb feltörekvő társulatok is.”

A beszélgetés folytatásában szó esik arról, hogy az eredeti elképzeléshez képest mennyire lett más lett ez a program. Máté Gábor szerint nagyon, hiszen a BPSZÉ ma inkább a nézőről és a néző-színház kapcsolatról szól, kevésbé a színházak szakmai ügyeiről.

Benkő Nóra hozzáteszi még: „Ez az este arról is szól, hogy támogassuk egymást, kapaszkodjunk össze, hogy a budapesti színházi élet sokszínűségét megőrizzük; ennek megnyirbálása, vagy ellehetetlenítése egy olyan kincsnek az elvesztését jelentené, amit nem szabad hagynunk.”

Podcast – hallgasd meg!

A podcast további témái:

  • Nem szűnik meg a színház misztikuma azzal, hogy a nézőket a kulisszák mögé engedik a társulatok?
  • Mennyire jellemző a nyitás ma a színházak részéről a közönség felé?
  • Hogy lett az esemény hivatalos dala az Aranyakkord zenekar Az én Budapestem című száma?
  • Kik szerepelnek a dalhoz készülő videóklipben?
  • Hogy lehet bejutni a regisztrációhoz kötött programokra?
  • Amennyiben nem regisztrált a résztvevő, be tud jutni regisztrációhoz kötött programokra?
  • Miért nem lép fel Máté Gábor a BPSZÉ programján?
  • Hogy látja Máté Gábor, azzá vált-e ez a fesztivál, aminek kitalálta?
  • Mi a véleménye a színházak műsorpolitikájáról a Katona vezetőjének?

A Budapesti Színházak Éjszakája programjairól, a karszalagvásárlás lehetőségeiről a budapestiszinhazakejszakaja.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.