Egy sikersztori: Budapest Tuning – Budapest Open Mic

Egy sikersztori: Budapest Tuning – Budapest Open Mic

Van egy ötleted, hogyan lehetne Budapest még jobb hely? Akkor hozd el hozzánk, és mi segítünk megvalósítani! – így kezdődik a Budapest Tuning városformáló közösségi mozgalom pályázati felhívása.  A Budapest TE meg ÉN podcastban ezúttal egy két évvel ezelőtti nyertes projekt, a Budapest Open Mic utcai hip-hop verseny két szervezőjével, Gaszner Veronikával és Bernáth Szilárddal beszélgetünk.

Veress Dóra, Gellért Gábor interjúja

Idén harmadik alkalommal szólítja meg a budapestieket a városvezetés, hogy ötleteljenek arról, hogyan lehetne az eddiginél is szebb, jobb, izgalmasabb hely a főváros. Kispálya és Nagypálya kategóriákban lehet pályázni a tervekkel, a nyertesek az anyagi hozzájáruláson túl a megvalósításban is segítséget kapnak a szervezőktől.

Budapest Tuning 2024-ben is!

Az elmúlt években a Budapest Tuningnak köszönhetően létrejött már görkoris diszkó, utcabál, köztéri piknik, járdakoncert, de létesült belvárosi parkolóhelyeken mini park, vagy zerowaste fesztivál egy szeszgyárban is. Voltak, akik közös Budapest átevezést szerveztek a Dunán, mások hajléktalan- és menekültszállókra vitték el a nyaralás élményét, lángossal, mini stranddal, zenével.

A podcast vendégei egy három fordulós rap-verseny ötletével pályáztak a két évvel ezelőtti Budapest Tuningra. Talán nem véletlenül jutott eszükbe ez a téma, hiszen abban az időben fejezték be a Larry című nagyjátékfilmjüket egy borsodi pásztorfiúról, aki a rap-en keresztül szeretné megvalósítani az álmait. Bernáth Szilárd a film rendezője, Gaszner Veronika a felvételvezetője volt.

Úgy kezdődött, hogy van egy kis rekámgyártó cégünk, és abban gondolkoztunk, hogy milyen nem szokványos projektmódszerekkel tudnánk összerakni különféle mozgóképes tartalmakat. Vera látta meg a Budapest Tuning felhívását, és azon kezdtünk el agyalni, hogy mi lehetne az az esemény, ami szerintünk is érdekes lenne, amire kedvünk lenne nekünk is elmenni. És akkor ott volt a filmmel kapcsolatos sok tapasztalat, nagy gyűjtemény casting-anyagokból, arcokból és zenékből. Ennek a nagy részét nem használtuk fel, és mivel egy filmes helyzet után mindig elindul a filmmel kapcsolatos PTSD, most is visszajöttek olyan dolgok, hogy de jó lett volna szerepeltetni, megmutatni ezeket.  – meséli Szilárd.

Akkor elsősorban a filmből kimaradt tehetségek lehetőséghez juttatása volt a célja a Budapest Open Mic-nak?

Szilárd: Az első gondolat az volt, hogy a filmben mennyi izgalmas arc volt, aki amúgy eltűnne. Így mindenképp célja volt, hogy adjon lehetőséget. De a kezdő ötlethez az is hozzájárult, hogy kerestünk olyan precedenseket, ahol jól működnek a közösségi térhasználatok. Van Berlinben a Mauerparkban egy vasárnapi karaoke: a téren bárki nyomhat bármit, énekelhet vagy előadhat zsonglőr showt, vagy mást. Jó tizenéves kultúrája van ott annak, hogy kimegy a fél város vasárnap, és ezt megnézi. Budapesten hiányoznak az ilyen agóra-jellegű terek, amelyek ingyenesek, szabadok, és amelyeket birtokba lehet venni. Az indító gondolat az volt, hogy találjunk ki hasonlót.

Gaszner Veronika és Bernáth Szilárd (Fotó: Fürjes Viki)

A ti projektetek nem egy egyszeri alkalom maradt, idén harmadik alkalommal szervezitek meg a versenyt. Hova fejlődött a Budapest Open Mic?

Veronika: Az első két évünk arról szólt, hogy free open mic alkalmakat tartottunk, bárki mikrofont ragadhatott és kipróbálhatta magát, mi tényleg minimális feltételeket szabtunk csak, úgy mint előzetes regisztráció, meg hogy küldje el a pályázó a beat-et előre, hogy a Dj be tudja készíteni. Tavaly már iszonyatosan magas, 160 fő jött el arra a pár alkalomra. Idén pedig már egy 8 részes dokumentumfilm sorozatba ágyazzuk be ezt az egészet egy kicsi csavarral: ez egy tehetségkutató/gondozó műhely lesz. Direkt nem szeretnék tehetségkutató műsort mondani, mert pont a klasszikus klisékkel szembe menve, dokumentumfilmes eszközökkel szeretnénk annak a boszorkánykonyháját bemutatni, hogy pár hét szakmai mentorációval, szakmai támogatással egy amatőr előadó hogyan képest egy saját színpadi műsort összerakni.

A showműsorokkal szemben ti figyeltek például az utánkövetésre is? Az első két BOM fellépőiről tudtok ma valamit?

Veronika: A BOM első részét, amelyet a Budapest Tuning keretében tudtunk megvalósítani, megnyerte Seres Norbi a.k.a Tony Nameless, aki a mai napig velünk dolgozik együtt, túl azon, hogy természetesen viszi tovább a zenei karrierjét. Többek közt ő a TikTok hostunk. De mondhatnék még neveket, például Udvarhelyi Ricsit, vagyis BeatBullt, akit szintén az első évben ismertünk meg, és ő lett az MC  a második évadban.

Podcast // Hallgasd meg!

Kérdések, amelyekre választ kapunk még a podcast-ben:

  • Milyennek látják Budapestet vendégeink?
  • Igaz, hogy a hip-hop a nehezebb sorsú fiatalok műfaja?
  • Hogyan folyt a pályázás és a nyertes projekt megvalósítása?
  • Hogyan segített a megvalósításban a Budapest Tuning csapata?
  • Milyen együttműködéseket, kapcsolatokat hozott ez a pályázat Szilárdéknak?
  • Kiknek a történetét, sorsát idéznék fel szívesen az elmúlt 3 év szereplői közül vendégeink?
  • Szeretnének-e sok év múlva úgy visszaemlékezni a Budapest Open Mic sorozatra, mint ahol ők fedeztek fel később befutott művészeket?

A Budapest Tuningra idén 2024. május 17-ig lehet pályázni város-jobbító ötletekkel, a budapesttuning.hu oldalon.