Vannak olyan színészek, akik bejönnek a színpadra, és rájuk kell figyelni. Akkor is rájuk kell figyelni, ha éppen nem ők viszik előre a cselekményt. Csak úgy léteznek a színpadon. Kerekes Éva ilyen. Vele beszélgetett a Budapest Te+Én két műsorvezetője, Veress Dóra és Gellért Gábor. A műsor egy csodálatos művész interjújának indult, de mélyfilozófiai beszélgetés kerekedett belőle. Onnan indultunk el, hogy most volt bemutatója az Örkény Színházban.
Az Isten című színdarab egy vitadarab, amely az eutanázia problematikáját járja körül…
Az euthanázia ügyében mi magyarok még nem tartunk sehol. A németeknél már arról is lehet párbeszéd, hogy egy egészséges ember dönthet-e úgy, hogy nem akarja folytatni az életét? Nem az a kérdés, hogy mi a helyes. Az a kérdés, hogy beszélhetünk-e róla. Mi egyébként a magyar jog szerint átírtuk a darabot.
Idén egy egyszemélyes darabot is próbálsz…
Emma a darab címe, Dávid Attila filmrendező műve. Attila most végzett, Gothár Péter osztályában. Engem kért fel, hogy játsszam el Emma alakját. Attilával az Örkényben találkoztunk a „sztrímelős” időszakban. Már akkor megfigyeltem, hogy nagyon érdekes képi világa van. Mikor elolvastam a darabot, felhívott telefonon, és megkérdezte, inspirált-e? Mondtam neki, hogy nem inspirált, eltalált.
Éva szerint most változás van a világban, és ezt a változást lelki szinten is át kell élnünk…
Annyi időt kapott az ember a leállás miatt, hogy megváltoztassa az életét, ne úgy legyen ahogy eddig mentek a dolgai. Mindenkinek volt ideje magába nézni. Idő volt arra, hogy dolgozzunk az elnyomott és blokkolt gondolatainkon. Ez szerintem előbb-utóbb mindenkivel meg kell, hogy történjen. Azoknak a rejtett érzéseknek a felszínre jövetele történik meg most, amelyekkel nem könnyű szembenézni. De meg kell ezeket tennünk, ugyanis ott biztosan lehetőség van, ahol krízis van.
Podcast – hallgasd meg!
Kérdések, amelyekre választ kaphatsz a beszélgetésből:
- Mennyire számít egy művész életében a kritika?
- Ki az, akinek a válaszaira számít a művész, sőt elvárja a gondolatait és a kritikáját?
- Milyen korszakban élünk és merrefelé megyünk?
- Mit tanulhatunk a mai kortól?
- Megszüntethető a megosztottság a színésztársadalomban?