A Szép-völgy tényleg szép völgy

A Szép-völgyet övező hegycsúcsok épp úgy hozzátartoznak a környék látványosságaihoz, ezeket egy nagyon kellemes körtúrával össze is fűzhetjük. Meredekebb lejtők a túra elején és végén vannak, de kis pihenőkkel könnyedén teljesíthetőek.

Pál-völgyi barlang, Árpád-kilátó körtúra:

1. A kiindulópontunk a Pál-völgyi cseppkőbarlang bejárata lesz. Az út túloldalán nagy parkoló található, ha autóval érkezünk, de a Kolosy térről ide is buszozhatunk a 65 vagy 65A jelzésű buszokkal. A kapuval átlósan szemben lekanyarodó Mátyáshegyi úton indulunk el lefelé és 600 métert sétálunk az út szélén, míg el nem érjük a kis falépcsővel kezdődő turista ösvényt.

A kék kereszt jelzésen indulunk felfelé, kis falépcsőkön Forrás: Nyáry Tamás

A kék kereszt jelzésen indulunk felfelé, kis falépcsőkönKép forrása: Nyáry Tamás

Mátyás-hegyi barlang

2. Hirtelen kanyarodik vissza, nehéz észrevenni. Keresd a Tájvédelmi körzet táblát és a kis fakorlátot. Némi lépcsőzés után a jelzésről balra elkanyarodik egy ösvény, ahol ki lehet sétálni a Mátyás-hegyi kőfejtő parkba, ahol a hajdani kőbánya sziklafala alá jutunk. Ha tovább megyünk a kék kereszt jelzésen, akkor fellépcsőzünk a kőfejtő tetejére, és a fakorlátok biztonsága mögül felülről is lenézhetünk.

A hajdani kőfejtő felülről Forrás: Nyáry Tamás

A hajdani kőfejtő felülrőlKép forrása: Nyáry Tamás

3. A kilátás gyönyörű nem csak lefelé a kőfejtőbe, hanem Budapest óbudai részei felé is. A sétát még egy darabon felfelé folytatjuk és felkapaszkodunk a Mátyás-hegy csúcsára. Ez a tető kevésbé látványos, mint maga a kőfejtő, teljesen körbe van nőve fákkal, így kilátás helyett inkább az erdő nyugalma az, ami megkapó ebben a helyben. Egy kis tisztás szélén két bokor között felfedezhetjük a csúcsot jelző vas gombát. A tetőt elhagyva már lefelé haladunk és meredekebben ereszkedünk. Az ösvény mellett egy vaskorláttal elkerített barlang bejáratot láthatunk, ez a Erdő-hát-úti barlang egyik felső bejárata. Meredek függőleges hasadék, lemászni veszélyes, csak felülről lessünk bele.

A Mátyás-hegyi barlang egyik felső bejárata Forrás: Nyáry Tamás
Az Erdő-hát-úti barlang egyik felső bejárata

4. A lejtő hamarosan véget ér, és elérjük a Remete-hegy északkeleti oldaláról felkapaszkodó házak szélét. Rövid aszfaltos szakasz következik az utcán felfelé, aztán egy váratlan kis bal kanyarral ismét erdei ösvényre kanyarodunk. Érdemes figyelni a jelzést, vagy a gpx útvonalat, mert csalóka az ösvény, simán el lehet nézni. Az erdőben felfelé haladva felérkezünk a Remete-hegy tetejére, majd újfent lefelé kanyargunk, míg el nem érjük ismét a lakott területet. Itt találunk egy közkutat is, ahol pótolhatjuk vízkészleteinket. Belecsatlakozunk a kék jelzésbe, amely a Hármashatár-hegyről jön lefelé és az aszfalt út mellett az erdei sétányon folytatjuk a sétát a Fenyőgyöngye állomáshoz.

Hangulatos erdei ösvény Forrás: Nyáry Tamás

Hangulatos erdei ösvényKép forrása: Nyáry Tamás

5. Egy kanyar után ismét kibukkanunk az erdőből és megérkezünk a Fenyőgyöngyéhez, ahol az azonos nevű étteremben ehetünk is vagy felfrissülhetünk. Ha rövidíteni szeretnénk a túrán, akkor innen a busszal vissza is térhetünk a Pálvölgyi barlanghoz a kiindulópontra, vagy a Kolosy térre.

Fenyőgyöngye étterem Forrás: Nyáry Tamás

Fenyőgyöngye étteremKép forrása: Nyáry Tamás

6. A túrát az út túloldalán erdőbe lépő kék jelzésen folytatjuk és egy rövid szakaszon ezen emelkedünk. Nagyjából 100 méter után a jelzés élesen balra kanyarodik a Csúcs-hegy felé, de mi kövessük az egyenesen haladó jelzetlen ösvényt. Néhány lépés után az erdészház mellett fedett esőbeállót, pihenő padokat és tűzrakó helyet is találunk. Ha nem ettünk az étteremben, akkor ez egy jó hely egy pihenőre és piknikezésre.

Az erdészház melletti esőbeálló és pihenő Forrás: Nyáry Tamás

Az erdészház melletti esőbeálló és pihenőKép forrása: Nyáry Tamás

7. Az erdészház sarkánál rátalálunk a zöld jelzésre, amelyen felfelé haladunk tovább és egy újabb rövid emelkedő után egy kis kőfejtőben ismét egy padokkal és tűzrakó hellyel ellátott pihenőt találunk. A két pont közelsége ideális arra az esetre, ha valamelyik pihenő már foglalt lenne.

Egy újabb pihenőhely felfelé menet Forrás: Nyáry Tamás

Egy újabb pihenőhely felfelé menetKép forrása: Nyáry Tamás

Árpád-kilátó

8. A jelzést követve újabb 300 méter után elérjük az erdei focipályát, ahol eső kunyhó és padok is vannak. Ha hoztunk magunkkal focit, vagy egyéb sportszereket, itt remekül lehet játszani is. A pálya sarkán elhagyjuk a zöld jelzést és a kékre váltunk megint, amelyen tovább 10 perces sétával megérkezünk a túra legmagasabb pontjára az Árpád-kilátóhoz. Lélegzet elállító kilátás tárul elénk Budapest központi része felé, a belvárosra, és a Gellért-hegyre.

Árpád-kilátó Forrás: Nyáry Tamás

Árpád-kilátóKép forrása: Nyáry Tamás

9. A kilátótól a kék jelzést követve indulunk  a Fenyőgyöngye irányában, de nem megyünk oda vissza, hanem az első kereszteződésben jobbra a kis ösvényre fordulunk. Ez jelenleg nem jelzett ösvény, de régen az volt, útjelző táblák és régi lekopott jelzéseket most is lehet találni. Ezen az ösvényen érjük el a Csíksomlyó utcát, ezen meredekebben lefelé pedig a Turista utat (nem elírás, ez az utca hivatalos neve), aztán pedig a Pálvölgyi utat, amelyen végig ereszkedve visszaérkezünk a Pálvölgyi barlanghoz.

Pálvölgyi-barlang

A Pál-völgyi barlang napfényes terasza Forrás: Nyáry Tamás

A Pál-völgyi barlang napfényes teraszaKép forrása: Nyáry Tamás

10.  Hazautazás előtt mindenképpen érdemes betérni a hangulatos barlangteraszra egy kávéra, üdítőre, vagy akár befizethetünk egy barlang látogatásra is, és felfedezhetjük a hegy gyomrát, amelyet felszínen végigjártunk.

A túraútvonal térképét és GPS-tracket innen lehet letölteni…