Budapest környéki szurdokok

Szurdokok keresni Budapest környékén érdekes vállalkozás, de ha egy kicsit megengedőbbek vagyunk, és tágabb értelemben vesszük a „Budapest környékét”, akkor egész jó eredményre juthatunk. Sorra veszünk most néhányat és a legjobb megoldás, ha távolság szerint haladunk a közelebbiektől a távolabbiak felé. Nézzük hát először a Budai-hegyeket.

Határon belüli szurdokok

Klasszikus értelemben nem nevezhetjük szurdoknak, de az Ördög-orom mindenképpen említésre méltó a Farkasréti-temető közelében. A szakadék felső peremén vezet turista jelzés, ahonnan fakorlátokon át lelátunk a sziklás mélybe és jó a kilátás Farkas-hegy városrészre.

A legközelebbi szurdok, amely bizonyos értelemben még Budapest közig határán belül van, az a Máriaremetei-szurdok. Összesen 1 km hosszú, de meglehetősen meredek sziklás falakkal bíró szurdok, nevét az itt található Remete-barlangról kapta, ez pedig a 18. században itt élő remetéről.

Menő kilátás a Máriaremetei-szurdok felett / © Nyáry Tamás

Határközeli szurdokok

Kalandozzunk tovább Solymár felé. A település szélén találjuk a Paprikás-patak völgyét, ahol két nevezetesség is van. Az egyik a Solymári-vízesés, amely a Budai-hegység, a Pilis és a Visegrádi-hegység legmagasabb vízesése, valamint a Rózsika-forrás, amely nagyon közkedvelt kiránduló-hely.

Következzen egy nem természetes módon keletkezett sziklaformáció, a Róka-hegyi kőfejtő Békásmegyer fölött ugyan egy hatalmas kiterjedésű bánya seb, de a rekultiváció során csodás kirándulóhely lett belőle, ha célpontot keresünk túrázáshoz, értelmezhetjük szurdokként is.

Pilis, Visegrádi-hegység

Átlépünk a Pilis területére, sőt, majdnem át is ugorjuk, hiszen a Dera-szurdok Pilisszentkeresztnél éppen a Pilis és a Visegrádi-hegység határvonalát képezi. Fahidakon kalandozó ösvénye vadregényes szurdokban vezet.

Innen nem messze, már a Visegrádi-hegység területén felfedezhetünk két párhuzamosan futó szurdokot, az egyik a Holdvilág-árok, ahol még egy égbe törő vaslétrát is megmászhatunk, és a kevésbé ismert, de nagyon kalandos Salabasina-árok, amelyben se jelzett út, de még egy ösvény sem vezet. Ha ide látogatunk, készüljünk fel, hogy befolyhat a víz a bakancsunkba. Ez már a „hardcore” fokozat.

Dera-szurdok / © Vígh Tarsoly Gergő

Utóljára maradt a legtávolabbi, de egyben legnépszerűbb és legismertebb szurdok, ami nem más, mint a Dunakanyartól nyugatra található Rám-szakadék. Kiépített vaslétráin és biztosító korlátjain már-már magashegyi szurdoktúra élményeket szerezhetünk. Itt kötelező a lentről felfelé haladás, hétvégéken és nyáron nagy a tömeg, ne akadályozzuk a haladást szembe forgalommal.