Az egyik legismertebb ilyen összefoglaló Lucy Saunders Egészséges utcák koncepciója. Ő tíz pontban foglalta össze azokat az ismérveket, amelyek alapján egy utca egészségesnek mondható. Kezdve azzal, hogy az ilyen köztereken mindenki otthon érzi magát, egészen odáig, hogy védve vannak a tűző naptól vagy a süvítő széltől.
Indikátorai alapján alkotta meg London önkormányzata is huszonöt éves fejlesztési tervét, kiemelve a két legfontosabb elemet. Egyrészt, hogy az egészséges az utcákat használják az emberek, otthon vannak benne, sétálnak rajta, illetve, hogy az olyan szelíd közlekedési módokat részesítenek előnyben, mint a gyaloglás, a kerékpározás vagy a közösségi közlekedés.
Az utca ugyanis nem közlekedési eszköz. Értékes közterület. Aminek csak egyik funkciója az, hogy közlekedünk rajta. Az ingatlanok a belvárosokban a legdrágábbak, s miközben mindenki elfogadja, hogy ezek a lakások vagy építési telkek rendkívül sokat érnek, sokan természetesnek veszik, hogy pár lépéssel odébb, a közterületet szinte elpazaroljuk.
Pedig sok „vevő” lenne rá, hiszen számos funkció pályázik ugyanarra a területre: autósáv, kerékpársáv, buszsáv, parkoló, kerékpártároló, sétatér, kiülős terasz, fasor és még nagyon sok minden más, a kutyafuttatótól a játszótérig. Ezzel szemben, egyes helyeken jelenleg – elsősorban a szűk utcákban – a közterület akár 70-80 százalékát is az autóforgalom foglalja el: az úttest és a parkolók.
Természetesen fontos, hogy a város minden része autóval is elérhető legyenek, amihez magától értetődően közlekedési sávokra és parkolóhelyekre van szükség. Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal is, hogy a túlzott autóforgalom, melynek a nagy része csak áthalad a területen, nem szolgálja az ott élők érdekeit.
A forgalom csillapítása nem csak azért fontos, mert helyhez jutnak azok a funkciók, amelyek jelenleg kiszorulnak a közterekről. Ha a közterek kisebb részét foglalják el az autók, az egyből megold számos problémát is: csökken a balesetek száma, kisebb lesz a zaj, tisztább lesz a levegő.
Nem véletlen, hogy minden helyben lakó azt szeretné, ha az ő utcájában kevesebb gépkocsi járna, és lehetőleg az is lassabban.
Olvass tovább:
- Milyen városban szeretnénk élni?
- Élet a belvárosban: ki kell lépni az ördögi körből
- Nincsenek kibékíthetetlen ellentétek: egy jó város mindenkinek élhető