A balesetek többségét gyorshajtás okozza, így vethetünk ennek véget

A balesetek többségét gyorshajtás okozza, így vethetünk ennek véget

Az autózás terjedésével nem csak a zaj és szmog növekszik, nem csak értékes városi közterületeket veszítünk a parkolás elterjedésével, utcára menni is veszélyesebb a gyors és nehéz járművek által okozott sérülések súlyossága miatt. A másokra alig veszélyes közlekedők (kerékpározók, gyalogosok) kerülőutakra vagy föld alá kényszerítése, védőfelszerelésekbe öltöztetése nem oldja meg a balesetveszély valódi okát. A várostervezők sokszor ezt az egyszerűbbnek tűnő megoldást választják, de ezzel csak az autóhasználat – és az azzal járó problémák – terjedését segítik. Valódi megoldást a többségi városhasználók – gyalogosok, tömegközlekedők, kerékpározók -, vagyis a gyengébb közlekedők védelme jelenti. Itt van pár eszköz, amivel ez kivitelezhető.

Paula Flores és Bryan Jones cikke eredetileg az Altaplanning tervezőcég oldalán jelent meg. Benya-Magyar Marietta fordította, a Kerékpárosklub közlekedési munkacsoportjának javaslataival Halász Áron szerkesztette és egészítette ki. A cikk a szervezet engedélyével jelenik meg.

A gyalog és a kerékpárral közlekedők túlélési esélye rohamosan csökken az őket elütők sebességének növekedésével 

Az USA Közlekedésbiztonsági Tanácsa szerint a gyorshajtás az egyik leggyakoribb tényező a közúti balesetekben az Egyesült Államokban. Jelentésük szerint 112500-an haltak meg az amerikai utakon 2005 és 2014 között gyorshajtáshoz köthető balesetekben. A gyorshajtás csak Amerikában évi 10 000 ember halálát okozza.

(Az amerikai számokkal ellentétben Magyarországon évek óta csökken a halálos balesetek száma (2017 kivétel, november végéig 2-vel többen haltak meg közúti balesetben, mint 2016-ban). A balesetek 65%-át autóvezetők okozzák, a sérüléssel járó balesetek többségének gyorshajtás az oka. – A szerk.)

A nagy sebesség a gyalog és kerékpárral közlekedőkre legveszélyesebb

Az amerikai GHSA közlekedésbiztonsági szervezet tanulmánya szerint 2015-ben 720 kerékpáros halt meg és 45000 sérült meg – 12000 fiatalkorú, és 33000 felnőtt – az amerikai utakon. A gyalogos halálesetek száma a tanulmány alapján 25%-al nőtt 2010 és 2015 között. 2015-ben 5376 gyalogos halt meg közlekedési balesetben. A meredek emelkedés hatására 2016 volt évtizedek óta az első év, amikor a gyalogos halálesetek száma 6000 fölé volt becsülhető.

2015-ben 12,2%-al nőtt a kerékpáros halálesetek száma, a közúti balesetben elhunytak száma 7, 2%-os növekedést mutatott. A fiatalok -20 éven aluliak – halálozása 786-ról 91-re csökkent 1975 és 2015 között. Azonban felnőttek halálozási statisztikája jelentősen romlott 212 főről 720 főre növekedett. 

2016 az első év lehet az utóbbi két évtizedben, amikor több mint 6000 gyalogos hal meg az utakon. A statisztika sajnálatos módon növekszik 2009 óta, különösen az utóbbi 2 évben. 2014-ben 4910 gyalogos vesztette életét, 2015-ben pedig már 5376-an.

A biztonság rendszerszemléletű megközelítése

A gyorshajtásos balesetek csökkentésének alapja, hogy a környezethez megfelelő mértékűre tervezzük a közlekedők sebességét. Közlekedési szakértőként nem a régi gyakorlatok (korábbi szabványok, sebességhatárok) védelme a feladatunk. Ehelyett olyan gyakorlatot szükséges követni, amely megfelel az új társadalmi és kulturális igényeknek, a környezet, a területhasználat változásainak.  Kötelességünk a körülmények újraértékelése, sokszor új megközelítések használata a mai kor összetett igényeinek kielégítésére.

Lassításra, a környezetre való nagyobb odafigyelésre késztető, „önmagukat magyarázó” utak tervezése kiemelten fontos a gyorshajtásos balesetek csökkentéséhez.

Minél gyorsabban hajtunk, annál kisebb részét tudjuk megfigyelni a környezetünknek

A sebesség csökkentése tervezéssel

A kerékpárosbarát infrastruktúra, a forgalomcsillapítás, szigorúbb sebességkorlázotás bevezetése remek lehetőséget adnak a kerékpáros és gyalogos sérülések, halálesetek csökkentésére. A jobb utca- és úttervezés magában foglalja a kereszteződésekben történő átkelés fejlesztését, az átkelési távolságok csökkentését, a gyalogosok jobb láthatóságát, a kanyarodó járművek lassítását.

Fotó: Altadesign

A memphisi orvosi kerület fejlesztési projektje magában foglalta a korábbi széles utak leszűkítését építéssel és útburkoalti jelekkel. Több helyet biztosítottak a gyalog és kerékpárral közlekedőknek, csökkentették az átkelési távolságot kereszteződésekben, és lassították a kanyarodó járműveket.

Fotó: Altadesign

Középszigeteken elhelyezett menedékhelyek, a járdaszegélyek kiszélesítése akár építés nélkül is javítja a gyalogosok láthatóságát és csökkenti az átkelési távjukat.

Eszközök a baleseti kockázatok csökkentésére

A városi utakon háromszor annyian halnak meg, mint az autópályákon. A sebesség csökkentése helyi szinten lehet a legeredményesebb, ahol a helyi közösségek bátrak és innovatívak lehetnek.

Komplex közterület fejlesztés

Az úthibák kijavítása szükséges, de nem elégséges összetevője egy-egy felújításnak. Amikor pénz és szándék áll rendelkezésre egy utca megújulására, meg kell vizsgálni, milyen addig elhanyagolt szempontoknak és funkcióknak nem tud megfelelni a közterület. A rohamosan átalakuló városhasználati szokások, és az elfogadott fenntarthatósági stratégiai célok teljesülése érdekében sem engedhetjük meg magunknak, hogy újabb évtizedekre betonba öntsük a múltat. Komplex szemlélet nélkül, az áteresztő-képességet emberek helyett autókban számolva egy utca szimpla újraaszfaltozása ablakon kidobott pénz.

A közterületek komplex újratervezése segíti minden közlekedési mód és használati igény kiszolgálását, ami különösen fontos lehet a településeken átvezető nagysebességű, autóközpontúan tervezett utakon.  A komplex szemlélet lehetőség kínál az embereknek, hogy válasszanak a közlekedési módok közül, egyúttal forgalomcsillapítással, utcaképi elemekkel, zöld infrastruktúrával gazdagíthatja az út funkcióját, karakterét.

A Budapest Szíve projektben megszüntett Ferenciek téri aluljárónak köszönhetően forgalmas gyalogos terekkel, népszerű vendéglátó- és közterekkel, zöldfelülettel, valamint egy új kerékpáros tengellyel lett gazdagabb a belváros.

Forgalomcsillapítás

Az átmenp autóforgalom sebességének csökkentése elsődleges a lakóterületek biztonságosabbá tételéhez. Ehhez viszont nem elég a táblázás, az utaknak lassításra kell késztetniük. Az „önmagát magyarázó”utak elvének lényege, hogy egy 30-as tábla még nem késztet sebességcsökkentésre, az utca kialakítása viszont annál inkább.

A forgalomcsillapítás lassításra kényszeríti a sofőröket az útfelület szűkítésével, vagy óvatos manőverezésre kényszerítéssel. A forgalomcsillapítás a járművek számát is csökkentheti az utak és kereszteződések fizikai vagy szabályozásbeli átalakításával.

Példák forgalomcsillapításra:

  • Kiemelt kereszteződések, szélesebb gyalogos átjárók

A járdák átjárókban történő kiszélesítése „járdafülekkel”, vagy az átkelők megemelése javítja a láthatóságot, csökkenti az átkelési távolságot, védi a gyengébb közlekedőt. Az út mindkét oldalára elhelyezik őket, szűkítve a járművek felületét, lassításra ösztökélendő. 

Emelt gyalogátkelők: Az emelt gyalogátkelőhelyek az út szintje felé emelik a gyalogosokat a kereszteződésnél, vagy a köztes járdaszigetnél. Fekvőrendőrökhöz hasonlóan lassításra kényszerítenek.

  • Sikánok 

A sikánok „S” alakú manőverezésre késztetnek, amelyek lassításra kényszerítik a sofőröket, a szűk sávon történő oldalirányú áthaladással

  • Eltérő színű, típusú burkolat

Hangsúlyozza a környezet változását egy lakóövezetben, ezzel felkeltve az autóvezető figyelmét. A járda és az úttest egy szintbe hozása is elbizonytalanítja a gépjármű-vezetőt, elmossa a sokszor szűk gyalogjárdák határát, segítve a közlekedők együttműködését.

  • Hurokrendszer

Okos forgalomszervezés során pár tábla megfordításával elérhető az átmenő autóforgalom kiterelése a lakóövezetekből. „Hurkok” kialakításával csak a környéket ismerő vagy célforgalmú autóforgalom hajt be egy városrészbe, de onnan is hamar egy gyűjtőútra terelik vissza. Kerékpáros kétirányúsítás szükséges a biciklis átjárhatóság biztosítása érdekében.

  • Kevesebb és keskenyebb sáv

A főutakon gyakoriak a balesetek. Az „út-fogyókúra” néven ismert módszer számos értékes fejlesztési lehetőséget kínál alacsony költséggel. A „diéta” eredményei között a balesetek 19, de akár 47%-os csökkenését is mértük, ami az alacsonyabb sebességnek és a több közlekedési mód számára elérhetővé tett útfelületnek is köszönhető.

A Károly körúton – szintén Budapest Szíve projekt részeként – a sávok újragondolásával nagyobb gyalogos felületek, zöldfelület és kerékpársáv kapott helyet 
  • Jól látható gyalogátkelők

A gyalogátkelőhelyek kiegészítő felfestésekkel is biztonságosabbá tehetők, ami különösen fontos iskoláknál. Az autóvezetőket figyelmeztető villogó lámpákkal is ki lehet emelni gyalogátkelőhelyeket, azonban elengedhetetlen a jó minőségű közvilágítás. Pontszerű beavatkozásoknál azonban fontosabb, hogy általánosan lassabb sebességre és nagyobb figyelemre ösztönözzük az autóvezetőket.

  • Körforgalmak

Lakóterületeken a nagy térigény miatt növeli a gyalog és kerékpárral közlekedők által megtett távolságokat, ezért ilyen helyeken nem javasoljuk.